Brytyjska firma XLCC zakończyła prace nad projektem koncepcyjnym statku do układania kabli, który ma sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na podmorskie połączenia kablowe wysokiego napięcia prądu stałego (HVDC, High Voltage Direct Current) w zastosowaniach na morskich elektrowniach wiatrowych i instalacjach międzysystemowych.
Firma zamierza zbudować zaawansowany, pierwszy w swoim rodzaju statek do układania kabli, który ma być przekazany do eksploatacji w pierwszej połowie 2025 r. Będzie to kablowiec dość znacząco większy od dotychczas największych statków tego typu.
Statek ma mieć ponad 200 m długości i ponad 20 000 ton ładowności. Największe dotychczas kablowce Nexans Aurora i Leonardo da Vinci mają 17 300 - 18 500 ton nośności i długość całkowitą rzędu 165-170 m.
Wielka Brytania zadeklarowała, że do 2035 r. będzie w całości zasilana czystą energią i że w tym samym czasie całkowicie zdekarbonizuje system energetyczny - powiedział przedstawiciel XLCC.
Ambicje te powodują gwałtowny wzrost zapotrzebowania na kable wysokiego napięcia, ponieważ wzrost instalacji morskiej energii wiatrowej i połączeń międzysystemowych powoduje prognozowany sześciokrotny wzrost zapotrzebowania na kable HVDC (lata 2020-2027 w stosunku do lat 2014-2020).
Statek będzie wspierał projekt energetyczny Maroko-Wielka Brytania, poprzez dostawę czterech podmorskich kabli HVDC o długości 3800 km z miejsca wytwarzania energii wiatrowej i słonecznej w Maroku do Wielkiej Brytanii.
Firma współpracuje z Salt Ship Design AS nad opracowaniem wstępnego projektu statku, natomiast aspekty operacyjne obsługi kabli zostały przeanalizowane we współpracy z MAATS Tech i Global Marine. Ponadto, V.Group została wyznaczona jako partner wspierający zarząd techniczny i budowę statku.
Opracowanie projektu koncepcyjnego / wstępnego zlecono Salt Ship Design, norweskiej okrętowej firmie projkektowo-konsultingowej ze znaczącym oddziałem w Polsce, w grudniu 2021 r. w wyniku rygorystycznego konkursu ofert.
Obecnie trwa proces przetargowy, którego celem jest wyłonienie - do końca II kwartału 2022 r. - stoczni mającej zbudować nowej generacji kablowiec.
Nasz statek będzie w momencie dostawy najbardziej zaawansowanym, funkcjonalnym i ekologicznym kablowcem na świecie. Dzięki jego możliwościom będziemy w stanie sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na kable podmorskie HVDC na całym świecie oraz wypełnić obecną i przyszłą lukę na rynku - powiedział Alan Mathers, dyrektor XLCC.
AL, z mediów
wizualizacje: XLCC