Stocznie, Statki

Brytyjska firma XLCC zakończyła prace nad projektem koncepcyjnym statku do układania kabli, który ma sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na podmorskie połączenia kablowe wysokiego napięcia prądu stałego (HVDC, High Voltage Direct Current) w zastosowaniach na morskich elektrowniach wiatrowych i instalacjach międzysystemowych.

Firma zamierza zbudować zaawansowany, pierwszy w swoim rodzaju statek do układania kabli, który ma być przekazany do eksploatacji w pierwszej połowie 2025 r. Będzie to kablowiec dość znacząco większy od dotychczas największych statków tego typu.

Statek ma mieć ponad 200 m długości i ponad 20 000 ton ładowności. Największe dotychczas kablowce Nexans Aurora i Leonardo da Vinci mają 17 300 - 18 500 ton nośności i długość całkowitą rzędu 165-170 m.

Wielka Brytania zadeklarowała, że do 2035 r. będzie w całości zasilana czystą energią i że w tym samym czasie całkowicie zdekarbonizuje system energetyczny - powiedział przedstawiciel XLCC.

Ambicje te powodują gwałtowny wzrost zapotrzebowania na kable wysokiego napięcia, ponieważ wzrost instalacji morskiej energii wiatrowej i połączeń międzysystemowych powoduje prognozowany sześciokrotny wzrost zapotrzebowania na kable HVDC (lata 2020-2027 w stosunku do lat 2014-2020).

Statek będzie wspierał projekt energetyczny Maroko-Wielka Brytania, poprzez dostawę czterech podmorskich kabli HVDC o długości 3800 km z miejsca wytwarzania energii wiatrowej i słonecznej w Maroku do Wielkiej Brytanii.

Firma współpracuje z Salt Ship Design AS nad opracowaniem wstępnego projektu statku, natomiast aspekty operacyjne obsługi kabli zostały przeanalizowane we współpracy z MAATS Tech i Global Marine. Ponadto, V.Group została wyznaczona jako partner wspierający zarząd techniczny i budowę statku.

Opracowanie projektu koncepcyjnego / wstępnego zlecono Salt Ship Design, norweskiej okrętowej firmie projkektowo-konsultingowej ze znaczącym oddziałem w Polsce, w grudniu 2021 r. w wyniku rygorystycznego konkursu ofert. 

Obecnie trwa proces przetargowy, którego celem jest wyłonienie - do końca II kwartału 2022 r. - stoczni mającej zbudować nowej generacji kablowiec.

Nasz statek będzie w momencie dostawy najbardziej zaawansowanym, funkcjonalnym i ekologicznym kablowcem na świecie. Dzięki jego możliwościom będziemy w stanie sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na kable podmorskie HVDC na całym świecie oraz wypełnić obecną i przyszłą lukę na rynku - powiedział Alan Mathers, dyrektor XLCC.

AL, z mediów

wizualizacje: XLCC

Nowej generacji kablowiec operatora XLCC
Nowej generacji kablowiec operatora XLCC

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter