TT-Line, obchodzący w tym roku 60-lecie, bałtycki armator z Niemiec, odebrał w chińskiej stoczni China Merchants Jinling pierwszy z dwóch nowej generacji promów typu ro-pax 'Green Ships', na którym zastosowano szereg "przyszłościowych" rozwiązań technicznych.
"Zrównoważony rozwój to podstawowy temat przyszłości” - mówi Aneta Wencel, dyrektor zarządzający TT-Line Polska. Ochrona środowiska ma dla firmy kluczowe znaczenie. "Chcemy sprostać tym wyzwaniom i połączyć ekonomikę z ekologią - także, albo przede wszystkim w żegludze", mówi Aneta Wencel.
Wymagania postawione nowym statkom były wysokie: 'Zielony Statek" Nils Holgersson jest pierwszym promem na południowym Bałtyku, który będzie korzystał z przyjaznego dla środowiska skroplonego gazu ziemnego (LNG), uważanego obecnie za najczystsze szerzej dostępne paliwo okrętowe - czytamy w oficjalnym komunikacie operatora promowego.
Redukcja emisji spalin do atmosfery przez 'Green Ships' jest spektakularna w porównaniu do promów konwencjonalnych: ilość cząstek stałych jest zmniejszona o 93 proc., tlenków azotu (NOx) o 82 proc., tlenków siarki (SOx) o 98 proc. w porównaniu z tradycyjnym paliwem okrętowym.
Nowe 'Zielone Statki' będą również wyjątkowe pod względem redukcji emisji CO2 do atmosfery. Połączenie znacznie lepszego bilansu emisji LNG, wydajniejszej eksploatacji statków oraz znacznie powiększonej pojemności ładunkowej i pasażerskiej pozwala na poprawę bilansu CO2 nawet o 60 procent w stosunku do promów mniejszych z napędem konwencjonalnym.
Oprócz przyjaznego dla środowiska paliwa, na statku zastosowano wiele proekologicznych rozwiązań technicznych np. energooszczędny system klimatyzacji będzie zapewniał minimalne zużycie energii, a zastosowany system odzysku ciepła z silnika będzie oszczędzał dodatkową energię - podano w oficjalnym komunikacie firmy.
'Green Ship' wyposażony jest tylko w oświetlenie LED, które zmniejsza zużycie energii o 80 proc. i zapewnia dziesięciokrotnie dłuższą żywotność urządzeń. Zoptymalizowany kształt kadłuba, w tym specjalnie zaprojektowany dziób, zapewni niskie zużycie paliwa przy zachowaniu profilu prędkości statku. Specjalne uszczelnienia wału z dodatkowymi komorami powietrznymi będą zabezpieczały przed wyciekiem oleju do morza.
Według deklaracji armatora - ma statku będzie zastosowany kompleksowy system zarządzania odpadami i wykorzystywane będą tylko ekologiczne środki i detergenty oraz wykorzystanie plastikowych produktów będzie zminimalizowane, dlatego też kluczowym elementem przy wyborze dostawców jest stosowanie przez nich rozwiązań przyjaznych dla środowiska.
Ponad 90 procent rozwiązań technicznych zastosowanych w nowym 'Green Ship' zostało dostarczonych przez europejskich producentów. Warto dodać, że na statku zostały zainstalowane 32 stacje ładowania samochodów elektrycznych i nawet w trakcie 6-godzinnego rejsu będzie można wygodnie naładować samochody.
Stworzenie zrównoważonego systemu dotyczyło również pracy i życia załogi na statku, jak i usług oferowanych pasażerom, w tym zrównoważonej produkcji i konsumpcji żywności na statku, obejmującej m.in. wykorzystanie lokalnych produktów ze Szwecji, wcześniejszą rezerwację posiłków (w celu uniknięcia marnowania przygotowanej żywności), stosowanie naczyń wielokrotnego użytku i wprowadzenie ekologicznych produktów w sklepie pokładowym.
Nils Holgersson, pod banderą niemiecką, wyruszy w dziewiczy rejs z Chin do Europy, już za kilka dni. Podróż będzie trwała 36 dni i w tym czasie 'Green Ship' przepłynie 11 602 mil morskich z prędkością około 18 węzłów. Załoga promu jest na statku od kilku miesięcy i przechodziła wiele szkoleń, zapoznała się z nowymi rozwiązaniami technicznymi oraz urządzeniami zainstalowanymi na statku.
"Cieszę się, że wszystko się zaczyna i że mogę zabrać do domu naszego nowego Nilsa Holgerssona" – przekazał gotowość do rejsu kapitan Stephan Schipplick.
Dziewicza podróż wiedzie częściowo wzdłuż wschodnich wybrzeży Afryki w kierunku Kanału Sueskiego, stąd też zostały podjęte działania przeciwko potencjalnym atakom piratów. Dłuższy postój statku jest planowany w Algeciras, w Cieśninie Gibraltarskiej, celem zatankowania paliwa, odebrania dodatkowego sprzętu i personelu serwisowego oraz przeprowadzenia końcowych testów zainstalowanych urządzeń. Trasa prowadzi dalej przez Skagen do Travemünde w Niemczech, skąd planowane jest rozpoczęcie eksploatacji statku pod koniec kwietnia.
Linie promowe TT-Line obsługiwane są przez osiem promów, oferujących do 18 rejsów dziennie, łącząc port w Świnoujściu, porty niemieckie w Rostocku i Travemünde oraz litewski port Kłajpeda z portem w Trelleborgu na południu Szwecji. TT-Line łączy Niemcy ze Szwecją od 1962 r. Od roku 2014 TT-Line operuje między Polską a Szwecją, a od 2018 r. rozwija połączenie pomiędzy Litwą, a Szwecją.
TT-Line od lat wprowadza rozwiązania mające na celu eksploatację statków przyjazną dla środowiska. Wykorzystanie napędu spalinowo-elektrycznego na statkach armatora znacząco wpływa na redukcję emisji spalin do atmosfery. Dzięki nadaniu bardziej opływowych kształtów kadłubom statków i oszczędnemu zużyciu paliwa, "ślady" CO2 są redukowane. TT-Line podjęła decyzję o zainstalowaniu systemu płukania gazów spalinowych (scruber - płuczka) na promie Nils Dacke latem 2014 r. Scruber usuwa SOx i sadze ze spalin. TT-Line wykorzystuje technologię oczyszczania spalin także na promach Nils Holgersson, Peter Pan, Nils Dacke i Marco Polo. W 2018 r. prom Peter Pan został wydłużony o 30 metrów, dzięki czemu emisja zanieczyszczeń na jednostkę frachtową została zredukowana nawet o 25%.
"Koncepcja 'Green Ship' (Zielonego Statku) została rozwinięta przez TT-Line w ostatnich latach i realizuje się w budowie pierwszego promu 'Green Ship' rozpoczętej w grudniu 2019 r.
rel (TT-Line); PBS
Nils Holgersson - charakterystyka podstawowa:
nr IMO 9865685
państwo bandery - Niemcy
operator - Green RoPax GmbH & Co KG, Niemcy
armator (właściciel) - Aug Bolten Wm Miller's, Niemcy
armator zarządzający, zarząd techniczny - TT-Line GmbH & Co KG
armator zarejestrowany - Green RoPax GmbH & Co KG
stocznia - China Merchants Jinling Shipyard (Jiangsu) Co Ltd - Yizheng JS Yard, Chiny
stoczniowy numer budowy - JLZ8180222
wprowadzenie do eksploatacji - 07.03.2022
wodowanie - 10.11.2020
położenie stępki - 03.07.2020
rozpoczęcie budowy - 19.12.2019
zamówienie - 08.2018
jednostka siostrzana - Peter Pan - została już zwodowana; przekazana zostanie do eksploatacji prawdopodobnie w lipcu tego roku.
długość całkowita - 229,40 m
długość między pionami - 217,785 m
szerokość maksymalna - 31,60 m
szerokość konstrukcyjna - 31,00 m
zanurzenie - 6,70 m
wysokość boczna - 9,50 m
tonaż pojemnościowy brutto - 56 138
tonaż pojemnościowy netto - 30 869
nośność - 11 000 t
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 40 254
ładowność - 200 trailerów (zestawów drogowych)
długość linii ładunkowej - 4600 m
miejsca dla pasażerów - 866
rampy i furty - 1 dziobowa + 1 rufowa
napęd dwuśrubowy - śruby napędowe MAN Alpha
moc napędu głównego - 28 600 kW (38 884 KM)
prędkośc eksploatacyjna - 21,00 węzłów
stery strumieniowe dziobowe - 3 × 2500 kW
klasyfikacja - Det Norske Veritas
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.