Stocznie, Statki

Wärtsilä oficjalnie poinformowała dziś 15 bm. o podpisaniu kontraktu na dostawę zespołów prądotwórczych dla promów budowanych w Gdańskiej Stoczni Remontowej dla spółki Polskie Promy. Zamówienie to otwiera drogę do dekarbonizacji dla pierwszych w Polsce statków Ro-Pax napędzanych LNG.

Fińska spółka dostarczy silniki (zespoły prądotwórcze), kriogeniczne zbiorniki do magazynowania paliwa oraz systemy zasilania dla trzech nowych promów RoPax. Kontrakt z Wärtsilä został podpisany w styczniu 2022 roku.

Każdy ze statków będzie wyposażony w cztery silniki Wärtsilä 31DF dual-fuel. Zasilane skroplonym gazem ziemnym mogą wykorzystywać bio-LNG, zarówno w postaci własnej, jak i mieszanki z konwencjonalnym LNG, w celu dalszej redukcji emisji dwutlenku węgla. Do 2025 roku armator zamierza w całości zasilać promy biogazem.

Silnik Wärtsilä 31DF. Rys.:Wärtsilä

Jak podkreśla fiński producent, wydajność silnika Wärtsilä 31DF była kluczowym czynnikiem decydującym o przyznaniu tego kontraktu. Wersja wysokoprężna silnika została uznana przez Guinness World Records za najbardziej wydajny 4-suwowy silnik wysokoprężny na świecie. Wärtsilä dostarczy również swój system magazynowania, zasilania i sterowania LNGPac.

- Wysoka wydajność i zrównoważony rozwój są niezbędne w dzisiejszym środowisku operacyjnym, szczególnie na Morzu Bałtyckim, które jest Obszarem Kontroli Emisji. Silnik Wärtsilä 31 reprezentuje najnowszą dostępną technologię, co w połączeniu z ogromnym doświadczeniem Wärtsilä w zakresie rozwiązań LNG ułatwiło nam wybór tego dostawcy - mówi Grzegorz Wardzyński, Dyrektor Techniczny PŻM, spółki matki Unity Line.

- Dekarbonizacja jest pierwszoplanową kwestią dla sektora morskiego, a skupienie się na niej znajduje odzwierciedlenie w wyborze silników Wärtsilä dla tych promów. Optymalne osiągi silnika są kluczowe dla maksymalizacji efektywności paliwowej i minimalizacji emisji spalin. Nowe promy staną się ważną częścią polskiej infrastruktury transportowej i jesteśmy dumni, że możemy być partnerem tego projektu - mówi Matthias Becker, generalny menedżer ds. sprzedaży w Wärtsilä Marine Power.

Jak czytamy w komunikacie fińskiej spółki, Wärtsilä zajęła wiodącą pozycję w rozwoju technologii niezbędnych do dekarbonizacji żeglugi. Firma postrzega LNG jako ważne przejściowe paliwo żeglugowe, wypełniające lukę pomiędzy konwencjonalnymi paliwami dieslowskimi, a przyszłymi bezemisyjnymi paliwami alternatywnymi.

Statki będą miały długość całkowitą 195 metrów i będą mogły przewozić 400 pasażerów oraz 4 100 metrów pasa ruchu dla pojazdów. Będą one kursować pomiędzy Świnoujściem w Polsce, a szwedzkimi portami Ystad i Trelleborg.

GL, rel (Wärtsilä)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter