Jednostka Vulcan JP47 to dzieło konstruktorów z gdańskiej stoczni należącej do JP Marine. Stworzony w oparciu o wieloletnie doświadczenie i prawa hydrofizyki, swoim innowacyjnym projektem odważnie przełamuje schematy, a zastosowane najnowocześniejsze technologie sprawiają, że jest to obecnie jedna z ciekawszych propozycji na rynku jachtów luksusowych. Twórcy Vulcana umożliwiają również kupującemu personalizację łodzi, sprawiając tym samym, że każda wychodząca z ich stoczni jednostka będzie jedyną w swoim rodzaju.
Napęd powierzchniowy
Zastosowany w Vulcanie napęd powierzchniowy połączony z efektywnością zastosowanego pędnika podnosi jego skuteczność o 21-26%, generując moc silnika na poziomie 71%. To prawie o połowę więcej niż przy klasycznym pędniku, przekazującym około 45-50% mocy. Dodatkowo łódź uzyskuje moc, dzięki której płynie szybciej, wykazując jednocześnie mniejsze spalania. Takie rozwiązanie stosowane jest przy militarnych jednostkach specjalnych navy.
Kolejnym atutem użycia napędu powierzchniowego jest wytworzenie przez jednostkę wysokiej siły nośnej, dzięki której moment gnąco–prostujący kadłuba sprawia, że łódź z łatwością przecina fale, nie odbijając się od nich. Wszystko to sprawia, że jacht Vulcan JP47 jest zarówno szybki, jak i komfortowy.
Kadłub stopniowany
Użycie kadłuba stopniowanego oraz napędu powierzchniowego skutkuje osiągami wysokiej prędkości maksymalnej zależnej od wersji silnikowej – od 40 do 55kn, z komfortową prędkością przelotową 35kn oraz niskim zużyciem paliwa.
Dzięki odsuniętym od pawęży pędnikom, Vulcanem można operować nawet na bardzo płytkiej wodzie. Wykorzystanie kadłuba stopniowanego i napędu powierzchniowego to także optymalny 2,5–stopniowy, dynamiczny kąt natarcia, co zdecydowanie poprawia komfort podróżowania na zafalowanych akwenach.
Vulcan to unikalna, synergiczna kombinacja przewagi hydrodynamicznej kadłuba stopniowanego i efektywności napędu powierzchniowego. Ten tandem wraz z numerycznie weryfikowaną pod kątem oporów częścią nawodną, precyzyjnie zlokalizowanym środkiem ciężkości, poszyciem dennym pokrytym sześcioskładniową warstwą na bazie silikonów minimalizującą opory, pozwala na uzyskanie najwyższej sprawności całego układu – wyjaśnia Jacek Pawlik z JP Marine.
Układy bezpieczeństwa
Zastosowany w Vulcan JP47 układ zęzowy został wyposażony w trzy wysoce wydajne pompy pracujące w układzie automatycznym, monitorowane przez board management system, dwie pompy ręczne – jedną z zaworem przełączającym kabina-pomieszczenie techniczne oraz drugą obsługująca siłownie.
Vulcan to również poczucie bezpieczeństwa, dlatego wyposażono go w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, w tym w układ przeciwpożarowy Seafire oparty na czujnikach temperatury. W momencie jej nadmiernego podwyższenia system odcina prace silników, wentylatorów oraz zawory paliwowe w zbiornikach. Dodatkowo jednostka wyposażona jest w dwie gaśnice – jedna znajduje się w siłowni, zaś druga w pomieszczeniu pod pokładem.
Układ C-pod to układ alarmowy zdalnie informujący za pomocą aplikacji telefonicznej o położeniu jednostki, spadu napięcia, naruszeniu pętli zabezpieczających dostęp do łodzi czy uruchomieniu czujników wody. W Vulcanie zastosowano także układ detekcji CO oparty na dwóch niezależnych czujnikach z alarmem zlokalizowanych w siłowni oraz w pomieszczeniu technicznym, a także w kamery internetowe z nagrywaniem, funkcją ruchu oraz pomiarem temperatury.