Stocznie, Statki

Bezwzględnie musimy poradzić sobie z tą konkurencją – mówił w poniedziałek wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, odnosząc się do sytuacji przemysłu stoczniowego i liczby zamówień w stoczniach azjatyckich. Wskazał, że rozwiązaniem dla polskiej gospodarki morskiej są inwestycje.

Jeśli popatrzymy na przemysł stoczniowy na świecie, zeszły rok był niezwykle interesujący – zamówiono blisko 1,7 tys. statków o łącznej nośności 120 mln DWT. 90 proc. budowy tych statków przypadła w stoczniach chińskich, koreańskich czy japońskich – powiedział w poniedziałek w Szczecinie sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Jak zaznaczył, obszar przemysłu stoczniowego "przede wszystkim jeśli chodzi o rentowność budów skurczył się w sposób znaczący".

Bezwzględnie musimy poradzić sobie z tą konkurencją i to są przede wszystkim te działania, które realizujemy – powiedział.

Zwrócił też uwagę, że w Niemczech "notujemy ogromną tragedię stoczniową". Chodzi o upadek grupy stoczni MV Werften w Meklemburgii-Pomorzu Przednim i stoczni Lloyd w Bremerhaven.

Od lat mówiliśmy, że nie ma tak mocnej polityki, przede wszystkim gospodarczej, i wypracowanych takich rozwiązań – przede wszystkim dotacyjnych, jak to się dzieje u naszych sąsiadów. A jednak to nie wystarcza – zaznaczył Gróbarczyk.

Podkreślił, że odpowiedź na to jest "bardzo prosta – daleko idące inwestycje". Zaznaczył że "ogromne środki" napłynęły w ubiegłym roku do gospodarki morskiej.

Wiceminister wskazał też, że obecny wynik 113 mln ton przeładowanych towarów "to ogromny sukces naszych portów".

Wiceminister bierze w poniedziałek udział w konferencji "Perspektywy polskiego przemysłu stoczniowego". Poruszane są na niej kwestie dotyczące m.in. rozwoju portów i budowy promów dla polskich armatorów.

autorka: Elżbieta Bielecka

Fot.: Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter