Ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA na próby morskie wypłynął dziś, 14 bm. niszczyciel min ORP Mewa. To ostatni z serii trzech okrętów projektu 258 Kormoran II budowanych dla Marynarki Wojennej RP.
Pierwszy etap prób morskich potrwa do 17 grudnia i obejmie testy systemu nawigacji i napędu. Drugi etap zaplanowano po Nowym Roku. W próbach morskich biorą udział przedstawiciele Zamawiającego, serwisantów i grupa pracowników stoczni Remontowa Shipbuilding.
Przypomnijmy, że ORP Albatros i ORP Mewa - drugi i trzeci okręt serii Kormoran II powstają na mocy kontraktu podpisanego w 2017 roku pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia, a Konsorcjum, któremu przewodniczy Remontowa Shipbuilding SA. W skład konsorcjum wchodzą także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej i PGZ Stocznia Wojenna.
Prototypowy okręt - ORP Kormoran - przekazany do służby w listopadzie 2017 roku, był pierwszym od 20 lat dziełem wyłącznie polskiego przemysłu począwszy od projektu, aż po przekazanie Zamawiającemu w pełni wyposażonego, nowoczesnego okrętu. Efektem współpracy przy jego budowie było zamówienie ww. kolejnych niszczycieli min.
Drugi okręt serii, ORP Albatros, zakończył próby morskie przeprowadzane wspólnie ze specjalistami Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej SA pod kątem weryfikacji zintegrowanego systemu walki.
ORP Mewa to ostatni okręt z trzech dotychczas zbudowanych, który trafi do 13. Dywizjonu Trałowców wchodzącego w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. To również czwarta jednostka o nazwie Mewa w ponad 100-letniej historii MW RP. Pierwsza broniła naszych granic morskich podczas II wojny światowej, a został wcielony do służby w 1935 roku.
AL
Fot.: Sławomir Lewandowski, Maciej Bielesz / PORTALMORSKI.PL; Remontowa Shipbuilding SA