Stocznia VARD w Norwegii pozyskała nowy kontrakt na projekt i budowę statku typu service operation vessel (SOV) dla North Star Group w Wielkiej Brytanii. Będzie to czwarta jednostka projektu VARD 4 12 zbudowana przez norweską stocznię do eksploatacji na farmie wiatrowej Dogger Bank na Morzu Północnym.
Farma wiatrowa Dogger Bank o łącznej mocy 3,6 GW, realizowana na Morzu Północnym w trzech fazach, będzie po ukończeniu największą na świecie morską farmą wiatrową.
Pierwsze dwie fazy, Dogger Bank A i B, zawierają po 95 turbin o mocy 13 MW. Są one wspólnym przedsięwzięciem Equinor (40 proc.), SSE Renewables (40 proc.) i Eni (20 proc.). Trzeci etap, Dogger Bank C, realizowany jest w innych ramach czasowych, a jego właścicielami są SSE Renewables (50 proc.) i Equinor (50 proc.).
Statek SOV dla North Star został zaprojektowany do usług serwisowych na farmach wiatrowych Dogger Bank C, w surowym środowisku Morza Północnego, ponad 130 kilometrów od północno-wschodniego wybrzeża Anglii. Jest dostosowany do oczekiwań North Star w zakresie optymalnych standardów wykonalności, komfortu, bezpieczeństwa i trwałości.
Technologia na pokładzie obejmuje niskie zużycie paliwa, cyfrową technologię wspomagania decyzji, zaawansowane systemy napędowe, hybrydowe zarządzanie energią i system odzyskiwania ciepła odpadowego. W połączeniu z dobrze zaplanowanymi obszarami rekreacyjnymi i mieszkalnymi, zapewnią one najwyższej jakości domową przestrzeń życiową dla techników pracujących na morzu. Mamy nadzieję na udaną współpracę z VARD i dostarczenie tych statków nowej generacji zgodnie z harmonogramem - powiedział Matthew Gordon, Dyrektor Generalny North Star.
W fazie projektowania duży nacisk położono na ekologię i operatywność statku, aby uwzględnić hybrydowe rozwiązanie akumulatorowe i przygotować się do eksploatacji neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla.
Nowy SOV będzie miał 78 metrów długości, szerokość 19 metrów i będzie mógł pomieścić 60 osób w pojedynczych kabinach. Aby zapewnić optymalną wydajność, statek będzie wyposażony w napęd spalinowo-elektryczny, wysokowydajne pędniki główne oraz pędniki tunelowe z silnikami elektrycznymi z magnesami trwałymi w połączeniu z rozwiązaniami SeaQ dostarczonymi przez norweską firmę Vard Electro.
SOV będzie posiadał w pełni zintegrowany system magazynowania energii SeaQ w połączeniu ze zintegrowanym systemem automatyki SeaQ (IAS), systemem zarządzania energią SeaQ (PMS), systemem zarządzania energią SeaQ (EMS) oraz systemem monitorowania energii SeaQ Green Pilot w celu poprawy wydajności eksploatacyjnej i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. System ten pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji, a także na zwiększenie szybkości reakcji i bezpieczeństwa.
Statek zostanie zbudowany w stoczni Vard Vung Tau w Wietnamie i dostarczony w IV kwartale 2024 roku.
AL, rel (VARD)