Armator i operator promowy Scandlines zawarł kontrakt z turecką stocznią Cemre Shipyard na budowę bezemisyjnego dwustronnego promu towarowego na trasie Puttgarden-Rødby. Prom zostanie wprowadzony do eksploatacji w 2024 r. i zapoczątkuje kolejną generację promów na tej trasie.
Statek ma mieć ładowność 66 jednostek towarowych (zestawów drogowych - trailerów / naczep z ciągnikami), co zwiększa obecną pojemność o 23 procent.
Projektowanie promu powierzono norweskiej firmie projektowo-konsultingowej LMG Marin.
Przy czasie przeprawy wynoszącym jedną godzinę, prom będzie bezemisyjny. Jednak będzie mógł być również eksploatowany jako prom hybrydowy, tak jak obecne promy pasażersko-samochodowe na trasach Scandlines między Niemcami a Danią. W trybie hybrydowym, czas przeprawy promu wynosi 45 minut. Dzięki temu prom ten będzie można wykorzystywać jako zapasowy w przypadku, gdy jeden z czterech promów typu double-ended (dwustronnych), które obecnie obsługują trasę Puttgarden-Rødby, znajduje się w stoczni.
Jak to widać również na przykładzie promów obsługujących trasę Rostock-Gedser, na nowym promie możliwe będzie przewożenie samochodów ciężarowych zarówno na górnym, jak i dolnym pokładzie. Dlatego też nabrzeże nr 3 w Rødby oraz nabrzeże nr 1 w Puttgarden muszą zostać przebudowane tak, aby umożliwić załadunek samochodów ciężarowych również na górnym pokładzie. W tym samym czasie w terminalu w Puttgarden powstanie nowy plac dla ciężarówek i naczep.
Przeprowadzając najnowszą inwestycję, Scandlines zastępuje dwa najstarsze statki we flocie, Holger Danske i Kronprins Frederik.
"Dzięki zwiększonej zdolności przewozowej będziemy w stanie zaspokoić rosnące zapotrzebowanie ze strony klientów frachtowych. W 2021 r. liczba jednostek towarowych już wzrosła o 12 procent" - mówi dyrektor generalny Scandlines, Carsten Nørland.
"Dzięki promowi o zerowej emisji Scandlines robi duży krok na drodze ekologicznej podróży" - czytamy w komunikacie firmy. Prom początkowo będzie ładował baterie akumulatorów wyłącznie w Rødby. Już w 2019 roku Scandlines zainwestowało w kabel energetyczny 50 kV / 25 MW do Færgevej w Rødbyhavn. Kabel ten zostanie teraz przedłużony do miejsc postoju promów, gdzie zostanie zainstalowany transformator i stacja ładowania. W dalszej perspektywie planuje się, że po znalezieniu dobrego rozwiązania w zakresie zakupu zielonej energii, będzie można ładować również w Puttgarden.
Modułowa konstrukcja zamówionego właśnie statku umożliwia późniejsze dostosowanie go do przewozu samochodów osobowych. Jak podano w oficjalnym komunikacie firmy - "Scandlines uzyskuje maksymalną elastyczność, zarówno pod względem przyszłej technologii, jak i potrzeb".
"Scandlines od kilku lat koncentruje się na całym obszarze zrównoważonego rozwoju. System hybrydowy był krokiem milowym w ekologicznej eksploatacji promów. Scandlines nie tylko eksploatuje największą na świecie flotę promów hybrydowych, system jest również kopiowany na całym świecie i okazał się ogromnym sukcesem. Teraz jesteśmy gotowi zrobić kolejny duży krok i wprowadzić pierwszy prom o zerowej emisji. Kolejna generacja promów będzie gotowa do przejęcia kontroli na trasie Puttgarden-Rødby" - mówi przewodniczący Rady Nadzorczej Scandlines, Vagn Sørensen.
Nowy prom bezemisyjny na trasę Puttgarden-Rødby - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 147,40 m
szerokość - 25,40 m
zanurzenie konstrukcyjne - 5,30 m
ładowność jednostek ładunkowych ro-ro - 66
długość pasa ładunkowego ro-ro - ok. 1200 m
maksymalna liczba pasażerów - 140
prędkość eksploatacyjna - 18 węzłów
Scandlines, posiada sześć promów hybrydowych, a dwa z nich dodatkowo wyposażone są w pomocniczy napęd wiatrowy (rotory Flettnera). Fundamenty pod ich instalację zbudowano na ich pokładach w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA, w której wiele promów przechodzi również okresowe serwisowanie, remonty i konserwację, wcześniej przebudowy mające na celu uczynienie statków bardziej przyjaznymi dla środowiska, a niedawno także inne poprawiające efektywność napędu (a co za tym idzie - obniżenie emisji), np. wymianę pędników.
Scandlines, przewozi każdego roku swoimi siedmioma promami (przy 41 500 zawinięciach do terminali) przeciętnie ponad 7 mln pasażerów, 1,7 mln samochodów osobowych i około 700 000 jednostek ładunkowych ro-ro na liniach Puttgarden-Rødby oraz Rostock-Gedser.
Linia promowa Rødby - Puttgarden, na której operatorem jest Scandlines, znana także jako Vogelfluglinie (niem.) lub Fugleflugtslinjen (duński) w założeniach ma być zastąpiona przez stałe połączenie (kesonowy tunel zatapiany) Fehmarn Belt Fixed Link (Femernbælt Link znany także pod nazwami Femern Bælt-forbindelsen i Fehmarnbelt-Querung), którego deweloperem i operatorem jest Femern A/S, a którego budowa rozpoczęła się w tym roku. Przewiduje się, że tunel będzie gotowy w roku 2029.
rel (Scandlines), PBS
Rys.: Scandlines / LMG Marin / NordWest 3D
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.