Część załogi stoczni Crist nie miała wolnego w czwartek, czyli w Dzień Niepodległości, 11 listopada. Po wodowaniu wydokowano tam tego dnia trzy obiekty - prom dwustronny dla odbiorcy fińskiego oraz dwa duże bloki z sekcjami dennymi wycieczkowców przeznaczone dla stoczni we Francji, z których jeden został zdany (przekazany zamawiającemu).
Oba wycieczkowce, których bloki wyprowadzono w czwartek z doku stoczni Crist (po wcześniejszym wodowaniu czyli zalaniu doku, we wtorek), zamówiono we francuskiej stoczni Chantiers de l'Atlantique SA w St. Nazaire i gdyńska stocznia dostarczała już francuskiej zestawy sekcji i bloków na wcześniejsze statki z obu typoszeregów.
Przewidziano holowanie do stoczni we Francji obu wydokoanych właśnie bloków na ich własnej pływalności. W dodatku bloki te służą do przewiezienia, jako "ładunku pokładowego", kilku dodatkowych sekcji, łącznie z częścią dziobu każdego statku wraz z gruszką dziobową.
Blok jednostki V34 ma masę 9500 ton i wymiary - jak podaje stocznia w komunikacie dla mediów - 142 × 43 m, a blok wycieczkowca M34 - charakteryzuje się masą niemal 11 000 ton i wymiarami 171 × 40 m.
Bloki wycieczkowców ze stoczni Crist dla Chantiers de l'Atlantique są zazwyczaj w wysokim stopniu wyposażone. Zewnętrznie widać to było np. po bloku i sekcjach - wyholowanych w czwartek części statku V34 - w przypadku zainstalowanych już w Gdyni dziobowych sterów strumieniowych oraz płetwowych stabilizatorów kołysania.
Jak podkreśla stocznia w komunikacie dla mediów - bloki są w pełni wyposażone w standardzie gotowego statku (w pełni wymalowane, zamontowane urządzenia, wyposażone w wszelkie instalacje statkowe, wszystkie instalacje kompletnie sprawdzone w najwyższym standardzie, całość w pełni certyfikowana).
Jak twierdzi w swoim komunikacie stocznia "budowa mega bloków statków pasażerskich z częściami maszynowymi, w jakich specjalizuje się Crist, jest porównywalna z budową w pełni wyposażonych statków, wymaga ogromnej koordynacji i zaangażowania kilkuset osób każdego dnia w proces budowy".
W czwartek, 11 listopada, wydokowano najpierw duży (o długości 172,31 m, według innego źrórła - 171,00 m) blok wycieczkowca o stoczniowym symbolu budowy M34 i zacumowano go przy nabrzeżu w pobliżu wejścia do doku SD2.
Chodzi tu o wycieczkowiec typu "Edge" dla operatora Celebrity Cruises Inc. i armatora (właściciela) Royal Caribbean Cruises Ltd z grupy Royal Caribbean Group (nr IMO 9838400; GT 129 500, nośność 12 000 t, CGT 130 442; miejsca dla pasażerów - 3200, liczba kabin - 1450, załoga - 1320; długość całkowita 306,00 m, szerokość konstrukcyjna 39,00 m, zanurzenie 8,23 m; moc zainstalowana MCR 52 920 kW / 71 949 KM, prędkość 23,00 węzły).
Ten 14-pokładowy statek o wartości kontraktowej 802 710 480 USD ma być przekazany do eksploatacji w 2022 lub 2023 roku (według niektórych źródeł - we wrześniu 2022).
W eksploatacji są już dwa takie statki - Celebrity Apex (stoczniowy nr budowy K34) z roku 2020 i Celebrity Edge (J34) z roku 2018. zaś w budowie - zwodowany już Celebrity Beyond (L34), który prawdopodobnie będzie przekazany w marcu 2022 roku, a także jednostki o nieznanych jeszcze imionach - M34, którego blok właśnie zwodowano w stoczni Crist i N34, przewidziany do wprowadzenia do eksploatacji w III lub IV kwartale 2024 roku.
Następnie wydokowano i zacumowano przy nabrzeżu Bramowym (również wcześniej - we wtorek - zwodowany) hybrydowy (elektryczny), przyjazny dla środowiska prom dwustronny (stoczniowy nr budowy P315) przeznaczony dla odbiorcy z Finlandii. Statek najprawdopodobniej pozostanie już poza dokiem i prowadzone będą na nim, przy nabrzeżu, prace wyposażeniowe, wykończeniowe, rozruchy i przygotowania do prób morskich.
Statek (nr IMO 9915349; GT 1776, nośność 600 t, CGT 4056; długość całkowita 104,00 m, szerokość konstrukcyjna 15,20 m, zanurzenie 3,10 m; ładowność samochodów osobowych 90; liczba pasażerów 372, załoga 3 osoby; według innego źródła statek będzie miał 100,50 m długości, 17,4 m szerokości) budowany jest na zamówienie państwowego armatora Suomen Lauttaliikenne Oy. Prom ma otrzymać imię Altera.
Prom będzie zasilany z ładowanych z lądu baterii akumulatorów. Spalinowe agregaty prądotwórcze będą służyły jako rezerwowe źródło zasilania jednostki, używane w warunkach zwiększonego zapotrzebowania na moc, np przy złej pogodzie bądź przy dużym nagromadzeniu lodu na trasie.
Jak podała stocznia - prace odbywają się zgodnie z harmonogramem. Pierwsze cięcie stali na budowę tej jednostki miało miejce 1 lipca 2020 roku. Teraz, po wodowaniu, przy nabrzeżu, kontynuowane będą prace wyposażeniowe, a w dalszym etapie przygotowanie statku do prób na uwięzi oraz prób morskich. Przekazanie jednostki armatorowi zaplanowane jest na pierwszą połowę przyszłego roku.
Później wydokowany, a następnie ze stoczni i z portu Gdynia, w czwartek wczesnym popołudniem, wyholowany został blok wycieczkowca o stoczniowym symbolu budowy V34.Blok, o długości 141,49 m, holowany jest przez jednostkę . Zespół holowniczy spodziewany jest wstępnie w St. Nazaire 25 listopada.
Część jednostki V34 zbudowana przez stocznię Crist to śródokręcie z sekcjami dennymi i z częścią siłowni, gdzie zostały już zainstalowane specjalistyczne rurociągi do przesyłu paliwa gazowego, w kolejnym etapie, już we Francji, zostaną zainstalowane duże zbiorniki LNG. Blok jednostki V34 zawiera ok. 30 km rurociągów (wszelkiego typu: od stalowych, nierdzewnych po miedziane, plastikowe z włókna szklanego oraz wysoce specjalistyczne LNG), 100 000 m² malowanych powierzchni, 800 ton wszelkiego typu urządzeń.
Statek ten (V34), choć początkowo planowano nadać my imię MSC Vista, ostatecznie ma otrzymać imię MSC Euribia (nr IMO 9901544; GT 177 000, nośność 13 400 t, CGT 160 819; miejsca dla pasażerów 6300, liczba kabin 2446; długość całkowita 331,40 m, szerokość konstrukcyjna 43,00 m, zanurzenie 8,75 m; moc napędu głównego 19 200 kW, moc zainstalowana MCR 64 120 kW / 87 178 KM; prędkość eksploatacyjna 22,00 węzły).
Operatorem statku ma być MSC Crociere SpA, największy czysto europejski operator wycieczkowców, a armatorem (właścicielem) MSC Mediterranean Shipping Co zarejestrowana w Szwajcarii.
Część źródeł twierdzi, że ma być przekazany w maju 2023 roku.
V34 to jednostka typu Meraviglia Plus (Meraviglia+), czyli zmodyfikowanej, wydłużonej wersji statku projektu Meraviglia. Statki klasy Meraviglia oraz Meraviglia Plus znane są także pod nazwami "generacja Vista MSC" lub "projekt Vista".
Każda z jednostek z klasy Meraviglia Plus, o pojemności brutto większej o 9500 jednostek od Meraviglia oraz liczbie kabin zwiększonej o 200, budowana jest z ponad 50 bloków o różnych wielkościach (w przypadku mniejszej wersji Meraviglii "bez plusa" - statek składa się z ponad 300 000 części stalowych o łącznej masie ponad 35 000 ton).
Cała seria zaczęła się od statku MSC Meraviglia (stoczniowy numer budowy E34, pojemność brutto 167 600, 2246 kabin, długość całkowita 315,83 m), który został przekazany w maju 2017 r. i drugiej takiej samej jednostki - MSC Bellissima (F34, GT 167 600 GT, 2246 kabin) zdanej w lutym 2019 roku.
Dwie pierwsze jednostki typu Meraviglia Plus (o stoczniowych numerach budowy G34 i H34), o długości po 331 m, czyli dłuższe o 16 m od MSC Meraviglia przekazano do eksploatacji w październiku 2019 i w lutym 2021 roku pod nazwami, odpowiednio, MSC Grandiosa (nr IMO 9803613) oraz MSC Virtuosa (nr IMO 9803625).
W zamówieniach są jeszcze dwie jednostki tego projektu - o stoczniowym symbolu budowy I34 (nr IMO 9860312), pierwotnie przewidywana do przekazania w kwietniu 2023 roku oraz V34 (MSC Euribia), której duży blok kadłuba, wraz z kilkoma sekcjami, przekazała właśnie stocznia Crist.
MSC Euribia będzie 22. statkiem we flocie wycieczkowców MSC i zarazem jest drugim zamówionym i budowanym dla MSC Cruises statkiem z napędem LNG. Oficjalne pierwsze cięcie stali na budowę MSC Euribia odbyło się w stoczni Chantiers de l'Atlantique 27 czerwca 2021 r.
Po wyprowadzeniu z doku wyekspediowanego wczoraj do Francji bloku wycieczkowca (V34) oraz promu Altera (P315), pierwszy wydokowany blok statku wycieczkowego (M34) został wprowadzony z powrotem do doku stoczni Crist.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak; Crist SA