Stocznia De Hoop Lobith BV w Tolkamer w Holandii została 26 października postawiona w stan upadłości przez Sąd Rejonowy w holenderskiej prowincji Gelderland. Stocznia była jedną z najstarszych w Niderlandach i zatrudniała ostatnio 97 osób. Specjalizowała się ostatnim czasie w budowie statków wycieczkowych, w znacznej części - śródlądowych, ale z powodu pandemii Covid-19 do stoczni nie napływały nowe zamówienia.
Wszyscy pracownicy stracili pracę. Dyrektor zarządzający Patrick Janssens powiedział lokalnemu kanałowi informacyjnemu Omroep Gelderland, że stocznia nie miała od półtora roku żadnych nowych zamówień na statki, a niewielkie zlecenia, które wykonywała, okazały się niewystarczające do pokrycia kosztów bieżących.
Jednym z ostatnich projektów, nad którymi pracował De Hoop, był kadłub jednego z czterdziestu zbiornikowców serii "Parsifal", które konsorcjum Concordia Damen buduje pod czarter Shella. Stępkę pod ten statek położono w De Hoop 3 lutego 2021 roku.
Nie ma żadnych informacji na temat ewentualnego ponownego uruchomienia lub przejęcia. Wyznaczono zarządcę komisarycznego. Janssens powiedział mediom lokalnym, że są pomysły na ponowne uruchomienie stoczni, ale nie podał żadnych konkretów. "W tej chwili skupiamy się na uregulowaniu upadłości i poinformowaniu naszych pracowników" - mówił Janssens.
W ostatnich dekadach - nie, ale wcześniej, zwłaszcza w latach 70- i 80-tych ubiegłego i w pewnym stopniu także po pierwszą dekadę tego wieku, De Hoop Lobith, choć nie należąca do największych, była dość znaną stocznią, w głównym nurcie rynku. Dawniej budowała także niemałe towarowe statki pełnomorskie. W przeszłości do firmy tej należały, przejściowo, także inne stocznie, w tym np. Verolme Heusden i Volharding Foxhol w Holandii, czy stocznia konstrukcji offshore Houma Fabricators w stanie Louisiana w USA.
W swojej historii stocznia De Hoop (w różnych swoich zakładach produkcyjnuych, choć od założenia i najtrwalej związana była z tym w Lobith) zbudowała prawie 1500 statków i opracowała ponad 3000 projektów jednostek pływających, w tym niedużych luksusowych wycieczkowców i jednostek offshore.
Jednym z najbardziej znanych, szeroko dyskutowanych w branży i mediach fachowych, jej produktów była platforma półzanurzalna - bazowiec prac podwodnych Amethyst.
Stocznia była dość znaczącym budowniczym statków typu PSV i innych statków offshore w ostatniej dekadzie minionego i w pierwszej dekadzie obecnego wieku.
Ostatnimi w pełni wyposażonym pełnomorskim statkiem stoczni De Hoop był niewielki, 110-metrowej długości, o pojemności brutto 5800, z miejscami dla 102 pasażerów, ale zaawansowany i luksusowy ekspedycyjny wycieczkowiec, zbudowany specjalnie do eksploatacji we wrażliwym środowiskowo rejonie Wysp Galapagos - Silver Origin z roku 2020 (bliźniaczy Celebrity Flora został przekazany przez tę stocznię rok wcześniej jako pierwszy wycieczkowiec pełnomorski ze stoczni holenderskiej od Prinsendam ze stoczni Merwede z 1973 r.).
PBS, z mediów
Fot.: De Hoop