Salish Heron, prom pasażersko-samochodowy budowany przez stocznię Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku, przechodzi próby morskie. To czwarta jednostka z napędem LNG budowana w grupie Remontowa Holding dla kanadyjskiego armatora British Columbia Ferries.
Testy na morzu rozpoczęły się w środę, 10 listopada i mają potrwać około tygodnia. Po nich nastąpi faza przygotowań do przekazania promu kanadyjskiemu armatorowi.
Budowa promu klasy Salish (615/4) realizowana jest na mocy kontraktu podpisanego 1 listopada 2019 roku. Umowę uprawomocniono 20 grudnia 2019 r., na początku lutego 2020 roku odbyło się palenie pierwszych blach, a w grudniu wodowanie.
Salish Heron Prom budowany jest na bazie kompletnego projektu stworzonego przez Remontowa Marine Design & Consulting sp. z o.o. Zastąpi jednostkę Mayne Queen i obsługiwać będzie, wspólnie ze statkiem Queen of Cumberland, linię Swartz Bay - Southern Gulf Islands w prowincji Kolumbia Brytyjska w zachodniej Kanadzie.
Warto przypomnieć, że stocznia Remontowa Shipbuilding SA zbudowała już trzy podobne promy dla armatora BC Ferries. Były to: Salish Orca (przekazany w styczniu 2017 roku), Salish Eagle (w marcu 2017) i Salish Raven – w czerwcu 2017 roku. Mają długość ponad 107 metrów, mogą przewozić do 145 pojazdów i 600 pasażerów.
To pierwsze we flocie BC Ferries promy z napędem na LNG i jedne z pierwszych z tego typu paliwem w Ameryce Północnej. Takie rozwiązanie generuje olbrzymią korzyść dla środowiska (zmniejsza emisję dwutlenku węgla o ok. 25 proc., tlenków siarki o prawie 100 proc. i tlenków azotu o ok. 85 proc. w porównaniu do napędu konwencjonalnego opartego na paliwie żeglugowym).
BC Ferries jest jednym z największych operatorów promowych na świecie, zapewniającym całoroczną obsługę pojazdów i pasażerów na 25 trasach, do 47 portów, z flotą 35 statków.
AL
Fot.: Sławomir Lewandowski, Maciej Bielesz / PORTALMORSKI.PL