Do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA po raz pierwszy w historii wpłynął „rotorowiec” - statek z tzw. wirnikiem Rotor Sails, czyli urządzeniem imitującym działanie żagla. Tego typu pędniki wiatrowe należą do rozwiązań efektywnościowych obniżających emisję CO2.
Prom Copenhagen, bo o tej jednostce mowa, w 2019 roku w stoczni z grupy Remontowa Holding przechodził remont, którego częścią była budowa fundamentu na nadbudówce jednostki pod wspomniany wirnik. Samo urządzenie, zgodnie z życzeniem armatora, zostało zamontowane na promie w II kwartale 2020 roku.
Tegoroczny zakres remontu w polskiej stoczni obejmuje także m.in. przegląd pędników azymutalnych, czyszczenie chłodnic, remont silników głównych, malowanie statku i zbiorników.
Wspomniany wyżej wirnik żaglowy wykorzystuje efekt Magnusa, polegający na powstawaniu siły prostopadłej, która jest wywierana na wirujący korpus poruszający się w strumieniu cieczy (lub gazu), a którą można wykorzystać jako siłę nośną (jak w żaglach „tradycyjnych”). Inna nazwa tego urządzenia to rotor Flettnera. Pochodzi ona od nazwiska niemieckiego inżyniera Antona Flettnera (1885-1961), który zbudował statek wykorzystujący efekt Magnusa.
Warto nadmienić, że Scandlines w 2021 roku powierzył stoczni Remontowa SA przygotowanie drugiego promu hybrydowego - Berlin - do wdrożenia technologii wspomagania wiatrem. Podobnie, jak w przypadku promu Copenhagen, na promie Berlin stocznia wykonała fundament stalowy. Prom Berlin jest gotowy do wyposażenia w jeden wielkogabarytowy wirnik wiatrowy Norsepower, o wysokości 30 m i średnicy 5 m. Rozwiązanie to jest unowocześnioną wersją rotora Flettnera.
Remontowa wykonała również wiele innych prac na promie. Jedną z ważniejszych był demontaż, czyszczenie i ponowny montaż chłodnic. Stoczniowcy zajęli się układem napędowym. Najpierw wymienili uszczelnienia w pędnikach azymutalnych i na wale. Następnie przeprowadzili kompleksowy remont piasty i śruby napędowej o regulowanym skoku, co wymagało wcześniejszego demontażu płetwy sterowej. Dodatkowo wymieniono śruby w pędnikach.
Nowoczesny prom samochodowo-pasażerski Berlin może zabrać 96 pojazdów ciężarowych lub 460 samochodów osobowych. Scandlines oferuje 1300 miejsc dla pasażerów podczas każdego rejsu. Zarówno Copenhagen, jak i Berlin to jedne z największych na świecie jednostek hybrydowych tego typu, wyposażone w napęd, który łączy w sobie tradycyjny silnik diesla z zasilaniem bateryjnym.
Oba statki Scandlines pływają na trasie pomiędzy duńskim Gedser na północy a niemieckim Rostockiem na południu. Jak podkreśla armator, trasa ta jest niemal prostopadła do przeważającego wiatru z zachodu, co stwarza korzystne warunki wirnikom na przeprawach promowych w tym rejonie. Dzięki napędowi wspomaganemu wiatrem, prom Scandlines pływający na tej trasie obniża emisję CO2 o 4-5 procent.
Proekologiczne inwestycje Scandlines
Wirnik żaglowy to tylko jedna z wielu inwestycji Scandlines w celu ograniczenia emisji. Innym przykładem zastosowania różnych energooszczędnych technologii na pokładzie jest fakt, że armator zainwestował w modernizację systemów napędowych promu.
Remontowa od wielu lat współpracuje ze Scandlines w tym zakresie. W latach 2019 i 2020 wymieniono na promach Schleswig-Holstein i Deutschland pędniki azymutalne na nowe wraz z systemami ich sterowania.
Te promy typu double-ended nie muszą zawracać podczas przybijania do nabrzeża. Taka konstrukcja, dodatkowo uzupełniona o automatyczny system cumowania, minimalizuje czas tranzytu. Dodatkowo, pędniki azymutalne znacznie zwiększają możliwości manewrowe statku.
Prins Richard
W 2021 r. do dwóch wspomnianych promów dołączył Prins Richard, który w Remontowej otrzymał nowe pędniki - dwa na dziobie i dwa na rufie. Wymienione zostały także ich systemy sterowania - z hydraulicznego na elektryczny. Podwodną część kadłuba stoczniowcy pomalowali specjalną silikonową farbą przeciwporostową w celu poprawy efektywności energetycznej i dalszej redukcji emisji.
Wykonano również wiele innych prac remontowych i naprawczych w różnych systemach, elementach wyposażenia statku, m.in. w siłowni, zbiornikach i na pokładzie. Na życzenie armatora Remontowa zmodyfikowała stanowiska pasażerskie MES (Morski System Ewakuacji). Dodatkowo pomalowany został kadłub i pokłady samochodowe promu.
Prom Prins Richard, podobnie jak jego siostrzane jednostki Schleswig-Holstein i Deutschland, obsługuje linię Rødby (Dania) - Puttgarden (Niemcy).
AL, SL, GL
Fot.: Sławomir Lewandowski, Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL