W ostatnich dniach informowaliśmy o położeniu stępki pod budowę drugiego z czterech zamówionych w chińskiej stoczni przez Chipolbrok udźwigowionych statków wielozadaniowych. Jak się dowiedzieliśmy - będzie on nosił imię dla uczczecnia wybitnego polskiego poety. Zwodowano także właśnie pierwszy statek z serii - Tai Xing.
W kwietniu 2020 roku Chipolbrok zamówił dwa wielozadaniowe statki o nośności po 62 000 ton, z opcją kontraktową na dwa kolejne. Właśnie zwodowano pierwszy z tych statków. Jest to jednostka o nazwie Tai Xing (o stoczniowym symbolu budowy CX0696), która spłynęła na wodę 29 lipca.
Opcje kontraktowe na trzeci i czwarty statek zamieniły się w prawomocne kontrakty w lutym tego roku. Rozpoczęto już budowę także trzeciej jednostki. Mało to formalnie miejsce 12 kwietnia br.
Nie ujawniono jeszcze oficjalnie imienia drugiego statku (o numerze budowy CX0697). Jak dowiedział się PortalMorski.pl przyjmie on nazwę upamiętniającą wielkiego polskiego poetę - Zbigniewa Herberta.
Kilka dni temu, 29 lipca, minęła 23. rocznica śmierci Zbigniewa Herberta (1924-1998).
Nowo zamawiane statki chińsko-polskiego armatora powstawały dotąd często w seriach o parzystej liczbie statków. W seriach połowa statków była zazwyczaj "chińska", m.in. z chińskimi załogami, pod chińską banderą, z chińskimi lub międzynarodowymi (anglojęzycznymi) nazwami. Drugą połowę serii budowanej na zamówienie Chipolbroku stanową statki "polskie", obsadzane całkowicie lub częściowo polskimi załogami, z polskimi nazwami i dawniej - pod polską, ostatnio - pod wygodnymi banderami.
Armator ma w zwyczaju używać - w niektórych polskich nazwach statków pochodzących od wielkich artystów - samych nazwisk. Najprawdopodobniej tak właśnie będzie w przypadku nowego statku - Herbert.
W Chipolbroku, spółce z udziałami państwa polskiego i państwa chińskiego, od dawna ugruntowała się tradycja nadawania "polskim" statkom we flocie imion na cześć zajmujących ważne miejsce w historii malarzy, pisarzy czy poetów.
Zamówionym statkom nadano następujące stoczniowe symbole budowy: CX0696 (Tai Xing, nr IMO 9930909) - zwodowany, CX0697 (Herbert, nr IMO 9931551) - położona stępka, CX0698 (nr IMO 9931563) - rozpoczęta budowa oraz CX0699 (nr IMO 9930911) - statek zamówiony, oczekuje na pierwsze cięcie blach.
Przekazanie statków do eksploatacji spodziewane jest wstępnie odpowiednio: w grudniu 2021 roku, w marcu 2022, w sierpniu 2022 i w listopadzie 2022 roku.
Niektóre źródła twierdzą, że są to największe w świecie statki wielozadaniowe, przystosowane do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych.
Z chwilą przekazania do eksploatacji staną się także trzecim pod względem wielkości statków typoszeregiem we flotach polskich armatorów. Wyprzedzać je będą jedynie masowce klasy panamax / kamsarmax budowy chińskiej i japońskiej należące do Polskiej Żeglugi Morskiej (ok. 80-82 tys. ton nośności).
Będą mogły przewozić poza ładunkami inwestycyjnymi (project cargo), także szeroki zakres innych ładunków, w tym produkty przemysłu drzewnego, różne ładunki półmasowe (break bulk) i suche ładunki masowe.
Wolna powierzchnia płaskiego pokładu na każdym ze statków z omawianej serii (ściślej mówiąc łączna, ciągła powierzchnia pokryw lukowych), o rozmiarach 166 × 30 m, umożliwi przewożenie bardzo dużych, szczególnie długich, obiektów, a także kontenerów (odpowiednia notacja klasy PRS - ACC; statek budowany jest pod nadzorem PRS w systemie "dual class" - podwójnej klady PRS i DNV).
Każdy statek wyposażony będzie w cztery żurawie przeładunkowe, usytuowane na prawej burcie, o unosie do 300 ton przy pracy w tandemie.
Siłownia każdego z nowych statków przystosowana będzie do spełniania wymogów poziomu III (Tier III) oczyszczania spalin dzięki zastosowaniu wysokociśnieniowego systemu katalizatorów (HPSCR).
Finansowanie budowy statków zapewnia powiązana z państwem firma BoComm Financial Leasing,
Dla stoczni Chengxi to pierwsze zamówienie na wielozadaniowe statki przeznaczone do przewozu specjalnych, ciężkich i wielkogabarytowych ładunków.
Chipolbrok obchodzi w tym roku 70-lecie działalności. Uroczystości z tej okazji odbyły się w połowie czerwca w Szanghaju, gdzie umiejsciowiona jest siedziba główna przedsiębiorstwa. W ramach głównego wydarzenia obchodów jubileuszu firmy odtworzono m.in. przemówienie sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Marka Gróbarczyka.
PBS (PortalMorski.pl)
Wodowanie statku Tai Xing:
Tai Xing - charakterystyka podstawowa
nr IMO - 9930909
stocznia - Chengxi Shipyard Co Ltd, Jiangyin JS
stoczniowy numer budowy - CX0696
wodowanie - 29.07.2021
położenie stępki – 21.05.2021
początek budowy – 23.11.2020
zamówienie – 24.04.2020
armator, operator - Chinese-Polish Joint Stock Company, Chiny
długość całkowita - 199,90 m
długość między pionami - 196,50 m
szerokość konstrukcyjna - 32,26 m
zanurzenie - 13,50 m
wysokość boczna - 19,30 m
nośność - 62 000 t
wyporność - 75 241 t
masa statku pustego - 13 241 t
tonaż pojemnościowy brutto - 40 300
tonaż pojemnościowy netto - 19 500
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 23 920
pojemność ładunkowa (ziarno) - 74 829 m³
liczba ładowni / luków - 9
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 2168 m³
napęd główny - jednośrubowy, ze śrubą o stałym skoku
moc napędu głównego - MCR 8000 kW (10 877 KM)
prędkośc eksploatacyjna - 14,50 węzłów
silnik napędu głównego - 1 × MAN-B&W 6G50ME-C9-HPSCR (produkcji Hudong Heavy Machinery Co Ltd, Chiny), klasy Tier III HPSCR, 2-suwowy, rzędowy, 6-cylindrowy, 500 × 2500 mm, moc MCR 8000 kW (10 877 KM)
silniki zespołów prądotwórczych - 3 × MAN 6L23/30H, 4-suwowe, 6-cylindrowe; 225 × 300 mm, moc MCR 852 kW
prądnice zespołów prądotwórczych - 3 × 820 kW, prąd zmienny
konstrukcja kadłuba wzmocniona do przewozu ładunków ciężkich
klasyfikacja - dual class PRS / DNV
notacja klasy (PRS) - *KM DRY CARGO SHIP ACC (942) HC/E CG IWS AUT ECO REC ECO BWM).