Duński armator ESVAGT specjalizujący się w ratownictwie morskim i dozorze ratowniczym oraz stocznia Ulstein z Norwegii zawarły umowę na przebudowę dwóch zaopatrzeniowców offshore (PSV) Hermit Fighter i Hermit Prosper na dozorowce i holowniki ratownicze ERRV (Emergency Response Rescue Vessels) z hybrydowym napędem akumulatorowym.
Statki zostały pierwotnie zbudowane w Ulstein Verft, a teraz wracają do miejsca urodzenia na modernizację z zastosowaniem bardziej przyjaznych dla środowiska rozwiązań energetycznych i do nowego życia i zadań jako statki typu ERRV. Prace projektowe w Ulstein już się rozpoczęły, a statki dotrą do stoczni w październiku 2021 roku.
Na zdjęciu nagłówkowym - statki typu PSV, które zostaną pddane przebudowie. Pod tekstem wizualizacja 3D statku projektu Ulstein Verft, z dziobem X-Bow, zbudowanego od stępki jako dozorowiec ratowniczy.
Zakres prac stoczni Ulstein obejmuje zarządzanie projektem, zakupy wyposażenia, projektowanie, prefabrykację i prace konstrukcyjne oraz dostawy systemów napędowych i zdalnego sterowania.
Za konwersję napędu na hybrydowy odowiedzialna będzie firma Ulstein Power & Control.
Przygotowana zostanie pokładówka z baterią akumulatorów i jednostką wsparcia sieci dla energii hybrydowej, zbiorniki metanolu zostaną przebudowane do przewozu cieczy zgodnie z kodeksem chemicznym OSV, a na pokładzie głównym zostaną zainstalowane nowe prefabrykowane pokładówki mieszczące strefy ratownicze i nowe szybkie łodzie ratownicze stosowane przez ESVAGT.
"To rzeczywiście bardzo ważne projekty dla ESVAGT, dlatego doceniamy umowy z Ulstein Verft i Ulstein Power & Control w zakresie optymalizacji funkcjonalności i poprawy efektywności energetycznej i emisyjnej tych wysokiej jakości statków z częściami dziobowymi w kształcie X-Bow" - powiedział dyrektor generalny ESVAGT Kristian Ole Jakobsen.
Konwersja w kierunku bardziej ekologicznych rozwiązań energetycznych
"To ważny kontrakt dla Ulstein. Przygotujemy te statki do bardziej ekologicznej konfiguracji napędu, która obejmuje zasilanie bateryjne" - komentuje Rolf Ottar Rovde, dyrektor ds. sprzedaży w Ulstein Power & Control. "Te modernizacje zmniejszą zużycie paliwa i emisje oraz przedłużą żywotność silników diesla."
"Ulstein Power & Control dostarczał rozwiązania w zakresie zasilania i automatyki na nowo budowane statki. Teraz nasza dostawa obejmuje system zasilania i automatyki dla pakietu akumulatorów, przetwornicę częstotliwości (przekształtnik), napędy oraz przebudowę rozdzielnicy, jak również instalację i uruchomienie" - stwierdza Rovde.
Projekt przebudowy w Ulstein Verft
Każdy ze statków ma spędzić w Ulstein Verft sześć tygodni, począwszy od października. Ostateczna instalacja i uruchomienie systemu hybrydowego nastąpi wiosną 2022 roku i będzie zgodne z harmonogramem operacyjnym statków.
"Cieszymy się z możliwości przebudowy dwóch statków PSV na paliwooszczędne statki ERRV. Termin pasuje do harmonogramu nowych budów stoczni, a projekt wspiera naszą strategię dostarczania naszym klientom zrównoważonych rozwiązań. Ta modernizacja systemów statków "w połowie życia" jest ważnym kamieniem milowym w celu uczynienia istniejącej floty bardziej wydajną pod względem zużycia paliwa" - mówi Ove Dimmen, kierownik sprzedaży w Ulstein Verft.
Statki Hermit Fighter (ex Blue Fighter) i Hermit Prosper (ex Blue Prosper), o stoczniowych numerach budowy 291 (wg innego źródła - 289) i 294 z Ulstein Verft, przekazane zostały w 2012 roku. Są to dwa pierwsze statki udanej konstrukcji PX121 zaprojektowanej przez Ulstein Design & Solutions AS.
Fot.: Ulstein Verft
Rys.: ArqArt / RenderHub