Helsinki Shipyard (dawny, helsiński oddział stoczni Wartsila, później New Masa Yards, Aker Finyards i STX Finland oraz Arctech) rozpoczęła 10 czerwca br. w Polsce budowę trzeciego z luksusowych wycieczkowców ekspedycyjnych zamówionych przez brytyjskiego armatora Swan Hellenic Lines.
Jak informowała wtedy stocznia z Finlandii - projekt budowy jednostki o stoczniowym symbolu NB518 przebiegał "zgodnie z oczekiwaniami".
W przeciwieństwie do dwóch poprzednich statków zamówionych przez Swan Hellenic, bloki statku NB 518 są produkowane w stoczni Crist w Polsce. Stąd też pierwsze cięcie stali odbyło się 10 czerwca nie w Helsinkach, a w Gdyni.
W budowę tego statku w Polsce zaangażowane jest także okrętowe biuro projektowo-konsultingowe Seatech Engineering, które odpowiedzialne jest za opracowanie dokumentacji roboczej statku.
Bloki transportowane będą do Helsinek drogą morską. Prace w Helsinkach rozpoczną się jesienią, a montaż kadłuba statku rozpocznie się od położenia stępki pod koniec 2021 roku.
"Rozpoczęcie produkcji jest dla nas i klienta kamieniem milowym świadczącym o dobrze funkcjonującym partnerstwie. Będziemy kontynuować pracę na tej solidnej podstawie, budując wysokiej jakości statek dla klienta" - skomentował Ville Korpela, kierownik projektu statku 518 i nowy dyrektor handlowy stoczni.
"Zamówienie na trzeci [z grupy jednostek zamówionych przez Swan Hellenic - red.] wycieczkowiec ekspedycyjny było jednym z nielicznych na świecie nowych zamówień na statki wycieczkowe złożonych w sytuacji pandemii w 2020 roku, a więc znaczącym dla nas wszystkich. Zamówienie to odzwierciedla solidne zaufanie naszych klientów do naszej wiedzy i umiejętności oraz dobrego ducha naszej współpracy" - mówił Esko Karvonen, prezes zarządu Helsinki Shipyard.
Trzeci statek, który zostanie przekazany operatorowi cruisingowemu Swan Hellenic, podobnie jak dwa znajdujące się już w budowie, reprezentuje nową generację wycieczkowców ekspedycyjnych i jest przeznaczony na globalny rynek rejsów wycieczkowych, z naciskiem na rejsy na wysokich szerokościach geograficznych (w rejonach polarnych). Statek zostanie przekazany klientówi pod koniec 2022 roku.
Statek o stoczniowym numerze budowy NB 518 jest większy od swoich "prawie sióstr" dla Swan Hellenic i zaprojektowany do żeglugi na akwenach wokół wszystkich kontynentów.
Nowy statek (518) posiada napęd spalinowo-elektryczny o mocy 4,6 MW z funkcją oczyszczania spalin i zarazem hybrydowy, dzięki baterii akumulatorów o pojemności 3 MWh oraz kadłub o wytrzymałości odpowiadającej klasie lodowej według kodeksu polarnego (Polar Code) PC6.
Statek o długości 125 m i tonażu pojemnościowym brutto 12 000 jedn. został - jak podaje stocznia - "specjalnie zaprojektowany do eksploracji najciekawszych i najbardziej niedostępnych miejsc na Ziemi".
Statek oferować będzie przestronne 5-gwiazdkowe zakwaterowanie dla 192 gości w 96 kabinach i apartamentach, większość z dużymi balkonami. Obsługiwany będzie przez 140-osobową załogę, która zapewnić ma najwyższy poziom indywidualnej obsługi.
Stocznia o bogatych tradycjach (działająca w tym miejscu, blisko centrum Helsinek, od niemal 200 lat) i doświadczeniu, zwłaszcza w budowie statków wycieczkowych (także znacznie większych niż budowane obecnie) oraz przeznaczonych do żeglugi w lodach (łącznie z dużymi lodołamaczami) już od 2010 roku kontrolowana jest przez kapitał rosyjski, początkowo państwowy.
Wtedy to utworzono spółkę joint venture pomiędzy państwowym koncernem rosyjskim stoczniowym OSK (United Shipbuilding Corporation - USC) a dotychczasowym właścicielem stoczni - STX Finland, części południowo-koreańskiego koncernu STX.
Firma stała się obciążeniem ekonomicznym dla jej rosyjskich właścicieli po tym, jak Unia Europejska i Stany Zjednoczone nałożyły sankcje gospodarcze na rosyjską państwową spółkę-matkę stoczni, USC, w odpowiedzi na rosyjskie zaangażowanie w agresję przeciwko Ukrainie. Stocznia nosiła wtedy nazwę Arctech Helsinki Shipyard.
Na początku 2018 r. poinformowano, że USC szuka nowego właściciela większościowego dla Arctech Helsinki Shipyard, która przynosiła poważne, kumulujące się straty i nie była w stanie przyciągnąć nowych zamówień od 2016 r. W kwietniu 2019 r. rząd rosyjski ostatecznie zezwolił na sprzedaż stoczni.
Sprzedaż udziałów USC w działalności stoczniowej w Finlandii została ogłoszona 15 maja 2019 r. Utworzono nową spółkę - Helsinki Shipyard, która przejęła aktywa i działalność Arctech Helsinki Shipyard w Hietalahti Shipyard. Następnie została ona sprzedana Algador Holdings, prywatnej spółce rosyjskiej, której właścicielami są Rishat Bagautdinov i Vladimir Kasyanenko (ten ostatni jest także obywatelem belgijskim).
Prezesem zarządu nowej spółki był początkowo Wiktor Olerskij, były dyrektor Sovcomflotu i były wiceminister transportu Rosji w rządzie Vladimira Putina i były szef Federalnej Agencji Transportu Morskiego i Rzecznego.
rel (Helsinki Shipyard); PBS (PortalMorski.pl)
Fot., rys.: Helsinki Shipyard