Częściowo wyposażony kadłub trawlera rozprzowego (do połowu włokami rozprzowymi) został przeholowany do Holandii z polskiej stoczni w celu dokończenia tam wyposażenia i wykonania prac wykończeniowych, przeprowadzenia rozruchów oraz prób stoczniowych i morskich i przekazania armatorowi.
Odbędzie się to w stoczni Maaskant Shipyards ze Stellendam należącej do grupy Damen.
Częściowo wyposażona jednostka powstała w stoczni Safe w Gdańsku na terenie należącym niedyś do Stoczni Gdańskiej.
Odbiorcą ostatecznym 38-metrowego statku rybackiego Franson (Z91) będzie zachodnio-flamandzki armator Rederij Long Ships - firma założona w 1934 r. przez dziadka obecnego właściciela. Statek zamówiony został w stoczni holenderskiej w grudniu 2019 roku.
"Położenie stępki" miało miejsce w polskiej stoczni 8 października 2020 r. Statek, po wodowaniu 19 kwietnia, został przeholowany z Gdańska do Holandii w maju przez holownik Ikar armatora J. Stępniewski i Spółka.
Jak informował Damen - jest to trawler nowego projektu (BT3808), charakteryzujący się maksymalnym tonażem i długością dozwolonymi przez Belgijski Inspektorat Morski. Projekt został dopracowany w celu osiągnięcia o 12 procent większego uciągu na palu w trakcie ciągnięcia włoków w porównaniu z dotychczasowymi jednostkami o podobnych gabarytach i przy takim samym zużyciu paliwa.
Statek zastąpi starszą jednostkę armatora Rederij Long Ships - Francine (Z90).
Po przekazaniu do eksploatacji przez stocznię Maaskant, trawler będzie eksploatowany przez cały rok na Morzu Północnym oraz w Skagerraku, a także - w miesiącach letnich - na Zatoce Biskajskiej.
PBS
Fot.; Rys.: Facebook / Maaskant; Damen
Franson (Z91) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9919503
państwo bandery - Belgia
armator, operator - Rederij Long Ships BVBA, Belgia
stocznia (główny kontraktujący, wyposażenie) - Scheepswerf Maaskant B.V., Stellendam, Holandia
stocznia (częściowo wyposażony kadłub) - Safe Co Ltd Sp. z o.o., Gdańsk
stoczniowy nr budowy - 629
długość całkowita - 37,85 m
długość między pionami - 33,63 m
szerokość konstrukcyjna - 8,50 m
zanurzenie - 3,75 m
wysokość boczna - 4,75 m
nośność - 575 t
wyporność - 671 t
masa statku pustego - 96 t
tonaż pojemnościowy brutto - 385
tonaż pojemnościowy netto - 118
pojemność ładowni chłodzonej - 201 m³
pojemność zbiorników paliwowych - 102 m³
napęd jednośrubowy - śruba o stałym skoku, przekładnia redukcyjna
moc napędu głównego - MCR 1326 kW (1803 KM), CSR 1127 kW (1532 KM)
silnik napędu głównego - 1 × Anglo Belgian Corp NV (ABC) 6DZC o mocy MCR 1326 kW (1803 KM)
silniki pomocnicze - 2 × Volvo Penta D16 o mocy MCR 550 kW - każdy
prądnice - 2 × 500 kW