W stoczni Muggiano (La Spezia) włoskiego, kontrolowanego przez państwo koncernu Fincantieri, w sobotę, 13 lutego, odbyło się wodowanie techniczne korwety Damsah (F 102) i położenie stępki korwety Sumaysimah (F 104), czyli drugiej i czwartej jednostki typu "Al Zubarah", zamówionych przez katarskie ministerstwo obrony z oczekiwanymi terminami przekazania przez stocznię w 2022 i 2023 roku.
Seria czterech okrętów (o stoczniowych numerach budowy 6291, 6292, 6293, 6294), określanych także jako typ "Doha", została zakontraktowana na potrzeby katarskiej marynarki (Qatari Emiri Navy) we włoskiej stoczni w 2016 roku w ramach umowy obejmującej także inne okręty, wraz ze wsparciem logistycznym przez 10 lat.
Korwety typu "Doha" ("Al Zubarah"), projektowane i budowane pod nadzorem włoskiego towarzystwa klasyfikacyjnego RINA, zgodnie z jego - dedykowanymi militarnym jednostkom pływającym - przepisami RINAMIL Rules, charakteryzują się długością całkowitą 107,00 m, szerokością 14,70 m, zanurzeniem ok. 4,00 m i wypornością 3250 ton.
Mają być obsadzane 112-osobowymi załogami i mają osiągać maksymalną prędkość 28 węzłów, którą zapewnić mają siłownie oparte na wysokoprężnych silnikach spalinowych (MAN) w konfiguracji CODAD (combined diesel and diesel).
Uzbrojenie i wyposażenie każdej korwety mają stanowić między innymi:
- 16 pocisków przeciwlotniczych i przeciwrakietowych Aster 30 Block 1NT strefowego systemu obrony powietrznej (woda-powietrze) od MBDA
- system obrony powietrznej bliskiego zasięgu Raytheon RAM (21 rakiet)
- 8 kierowanych pocisków uniwersalnych Exocet MM40 Block 3 do zwalczania celów morskich i ewentualnie także nieruchomych lądowych w pasie wybrzeża (woda-woda) produkcji MBDA
- armata automatyczna 76 mm Oto Melara Super Rapido od Leonardo
- 2 systemy artyleryjskie Leonardo Oto Melara MARLIN-WS 30 mm
- 4 wyrzutnie środków zakłócających Sylena Mk 2 produkcji Lacroix
- stacja radiolokacyjna Leonardo Kronos
- system kierowania walką ATHENA (Architecture & Technologies Handling Electronic Naval Applications)
Okręt typu "Doha" ma mieć możliwość przyjmowania łodzi abordażowej w rufowym slipie i śmigłowca typu NH90 w hangarze.
PBS, rel (Fincantieri), z mediów
Fot., Rys.: Fincantieri
Mają kasę?
Mają załogę?
Nie mają fajrantu o 15?
Nie położyli stępki dla picu?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.