Japoński armator Nippon Yusen Kaisha (NYK Line) podpisał z chińską stocznią China Merchants Jinling Shipyard (Nanjing) kontrakt na budowę czterech dużych samochodowców z napędem na LNG.
Jednostki typu PCTC mają być dostarczone armatorowi w latach 2022-2023 i mają służyć do transportu pojazdów głównie do i z Europy i/lub na Bliski Wschód.
NYK ujawnił, że samochodowce będą wyposażone w silniki X-DF2.0 iCER* firmy WinGD, co będzie stanowiło ich pierwsze zastosowanie. Silnik tego typu zużywa mniej gazu i redukuje emisję gazów cieplarnianych poprzez zmniejszenie emisji metanu ze spalin o około 50 %.
Ponadto, statki będą wyposażone w akumulatorową technologię hybrydową, która poprawi wydajność napędu, zmniejszając zużycie paliwa poprzez łagodzenie wahań obciążenia silnika głównego i zespołów prądotwórczych dzięki wsparciu akumulatorów (tzw. peak shaving).
Zastosowanie paliwa gazowego (LNG) i napędu hybrydowego wraz z innymi nowymi technologiami i rozwiązaniami, w tym modyfikacjami kształtu kadłuba, ma spowodować obniżenie emisji tlenków siarki (SOx) o 99 %, tlenków azotu (NOx) o 96 % i dwutlenku węgla (CO2) o 40 %, w przeliczeniu na jednostkę przewożonego ładunku, w porównaniu z klasyczną siłownią wykorzystującą paliwo ciężkie.
Statki mają mieć po ok. 199,90 m długości całkowitej, szerokość ok. 38,00 m, ładowność 7000 samochodów osobowych i tonaż pojemnościowy brutto 72 800 jednostek.
Zawarcie umowy na budowę tych czterech przyjaznych dla środowiska statków jest zgodne z planem NYK zastąpienia obecnych statków około 40 nowo-wybudowanymi PCTC zasilanymi LNG w ciągu najbliższej dekady, tak, by osiągnąć przyjęty przez japońskiego armatora cel, którym jest zmniejszenie emisji CO2 na tono-kilometr transportu o 50 % do 2050 roku.
NYK dąży do dalszego rozwoju w kierunku statków bezemisyjnych wykorzystujących nowe paliwa żeglugowe, takie jak wodór i amoniak, mniej więcej od połowy lat 2030.
PBS, rel (NYK)
Rys.: NYK
____________________
* iCER (Intelligent Control by Exhaust Recycling) jest pierwszym unowocześnieniem silnika X-DF2.0 firmy WinGD. iCER zapewnia lepszą kontrolę spalania poprzez zastosowanie gazu obojętnego. Efektem jest redukcja emisji metanu nawet o 50 % przy zastosowaniu paliwa LNG, a także znaczne zmniejszenie zużycia paliwa, tj. 3% w trybie gazowym i 5% w trybie diesel.