Szczecińska stocznia Finomar Sp. z o.o. zwodowała częściowo wyposażony, nieduży (50-metrowy) dwustronny prom pasażersko-samochodowy powstały na zamówienie stoczni w Danii.
Dzisiaj rano rozpoczęło się holowanie kadłuba promu do duńskiego Hvide Sande. Holuje jednostka Dolphin, asystuje holownik Serwal. Zespół holowniczy spodziewany jest w stoczni Hvide Sande 12 stycznia.
Wodowanie odbyło się z wykorzystaniem zbudowanego na własne potrzeby przez Finomar zanurzalnego pontonu heavy-lift zwanego też "wielofunkcyjną pływającą pochylnią pontonową" (Finomar 1; nr PRS 540907; długość 46,00 m, szerokość 18 m, wysokość boczna 4,3 m; nośność 2940, GT 970), oddanego do eksploatacji formalnie 29 września, a "ochrzczonego" 16 października minionego roku.
Prom, któremu nadane zostanie imię Grotte, posiadać będzie napęd elektryczny.
Statek, zamówiony jako częściowo wyposażony w szczecińskiej stoczni, mający mieścić do 400 pasażerów, 24 samochody osobowe i 4 ciężarowe, eksploatowany będzie od lata 2021 r. przez operatora promowego Fanølinjen - część grupy Molslinjen AS, która zamówiła prom w marcu 2020 r. w duńskiej stoczni Hvide Sande Shipyard, Steel & Service.
Wartość kontraktowa promu w stoczni Duńskiej (gotowego), to ok. 80 mln koron. Dalsze 20 mln duńskich koron miało kosztować zbudowanie ifrastruktury lądowej do ładowania baterii akumulatorów promu.
PBS
Fot.: Molslinjen, Hvide Sande Shipyard, Steel & Service, Elżbieta Kubowska
Prom pasażersko-samochodowy Grotte - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9909429
państwo bandery - Dania
armator - Molslinjen AS, Dania
operator - Fanølinjen
linia zatrudnienia - Esbjerg-Fanø
stocznia - podwykonawca częściowo wyposażonego kadłuba - Finomar Sp. z o.o., Szczecin
stocznia - główny kontraktujący / stocznia wyposażająca - Hvide Sande Shipyard, Steel & Service, Hvide Sande, Dania
stoczniowy nr budowy - 754
wodowanie - styczeń 2020
położenie stępki - 27 maja 2020
rozpoczęcie budowy - 24 kwietnia 2020 r.
zamówienie - marzec 2020
długość całkowita - 49,90 m
długość między pionami - 48,00 m
szerokość konstrukcyjna - 13,80 m
zanurzenie - 2,40 m
wysokość boczna - 3,60 m
tonaż pojemnościowy brutto - 750
tonaż pojemnościowy netto - 274
nośność - 205 t
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 2199
Ot cholera...
Lepszy był by w wersji "wcale" ?
Swoją drogę co jest przyczyną tego, że nasz zakład nie jest głównym dostawcą tylko kooperantem ?
Good job, Finomar!
We are also happy, and we hope along with the hull welded in Poland for Danish project owner you will transfer the CO2 amount it took to weld it from Poland's quote to Danmark's one.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.