Ponad 100 metrów długości, 17 szerokości oraz możliwość przewiezienia 90 samochodów osobowych, to podstawowe parametry nowego, dwustronnego promu hybrydowego, który zbuduje stocznia Crist SA dla państwowego fińskiego operatora promowego Suomen Lauttaliikenne Oy (Finferries). W piątek, 30 października odbyło się położenie stępki promu.
Prom ze wzmocnieniami lodowymi, przeznaczony do eksploatacji w rejonie Wysp Alandzkich, będzie zasilany z ładowanych z lądu baterii akumulatorów. Spalinowe zespoły prądotwórcze będą służyły jako rezerwowe źródło zasilania jednostki, używane w sytuacjach dużego wzrostu zapotrzebowania na moc, czyli np. w warunkach złej pogody, bądź dużego nagromadzenia lodu na trasie.
Nowa jednostka, zaprojektowana przez LMG Marin z Norwegii i budowana pod nadzorem DNV GL, będzie miała 100,5 m długości, 17,4 m szerokości, 5,2 m wysokości bocznej, 3,1 m zanurzenia, tonażu pojemnościowego brutto 1344 i ok. 600 t nośności.Napęd główny statku ma mieć ok. 1500 kW / 2040 KM (MCR) mocy.Na pokład promu zmieści się 90 samochodów osobowych oraz 372 pasażerów. Krótkodystansowy prom ma być obsługiwana przez 3-osobową załogę.
Wcześniejszy, zbudowany również dla Finferries przez Crist, a zaprojektowany przez biura projektowe StoGda, hybrydowy prom dwustronny Elektra, okazał się międzynarodowym sukcesem. Jego innowacyjny system ładowania i rozwiązanie napędu hybrydowego zostały wyróżnione m.in. międzynarodową nagrodą "Ship of the Year" w konkursie Marine Propulsion Awards 2018 oraz nagrodą CEMT 2018 przyznaną za wybitny wkład na rzecz sukcesu europejskiego przemysłu morskiego.
rel (Crist SA); PBS