Pogłębiarka Vox Amalia 21 października br. po zakończeniu remontu w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA popłynęła do Szczecina, gotowa do podjęcia prac przy pogłębianiu toru wodnego Świnoujście-Szczecin.
W stoczni jednostka przeszła remont dokowy, na który składały się m.in. modyfikacje systemu głównych rurociągów i systemów pogłębiarskich. Po wypłynięciu z Remontowej Vox Amalia obrała kurs na Świnoujście i po dopłynięciu oczekiwała na redzie portu.
W sobotę 24 bm. w godzinach popołudniowych pogłębiarka znajdowała się już na wodach Zalewu Szczecińskiego, m.in. w pobliżu sztucznej wyspy Chełminek, na północny zachód od Stepnicy, w sąsiedztwie Wyspy Refulacyjnej koło portu w Trzebieży.
Czytaj także:
Prace w ramach projektu "Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5m"
Vox Amalia, to jedna z 24 pogłębiarek typu TSHD (trailing suction hopper dredger – ssąco nasiębierna ze smokiem wleczonym), należąca do holenderskiego armatora Van Oord. Ma długość 158 metrów, szerokość 36 metrów, a w swoich ładowniach może pomieścić 19 tys. metrów sześciennych urobku. Została zbudowana w Hiszpanii i ochrzczona w grudniu 2018 roku przez Jej Królewską Mość, królową Maximę w Rotterdamie, w obecności 1400 pracowników firmy i gości. Uroczystość zbiegła się z jubileuszem 150-lecia działalności przedsiębiorstwa Van Oord.
W kolejnych miesiącach, na jednostce uruchamiane były stopniowo kolejne systemy i instalacje. Jak zaznacza armator, statek należy do nowej generacji pogłębiarek, które charakteryzują się wysoką efektywnością energetyczną i minimalnym negatywnym wpływem na środowisko naturalne.
Vox Amalia służy przede wszystkim do rekultywacji terenu, budowy lub rozbudowy infrastruktury portowej i wzmocnienia nabrzeży.
Jej pierwszym zadaniem w marcu 2020 roku było wzmocnienie linii brzegowej w holenderskim Den Helder. Prace polegały na umieszczeniu ponad 3,5 miliona metrów sześciennych piasku w głębokim wykopie tuż przy wybrzeżu. Kontrakt został przyznany przez Rijkswaterstaat, jednostkę podległą holenderskiemu Ministerstwu Infrastruktury i Gospodarki Wodnej.
Holenderski armator Van Oord, podobnie jak Royal Boskalis Westminster N.V., a także belgijskie przedsiębiorstwa Jan De Nul i DEME, to stali klienci Gdańskiej Stoczni Remontowa SA z grupy Remontowa Holding, w której od kilkunastu lat odnawiają swoją flotę.
Szczegółowy raport nt. pogłębiarek – ich rodzajów, rynku i armatorów można przeczytać w numerze 7 miesięcznika POLSKA NA MORZU.
Ogólna charakterystyka Vox Amalia:
- Numer IMO: 9768588
- Typ statku: TSHD (Trailing Suction Hopper Dredger)
- Bandera: Holenderska
- Właściciel: Koninklijke Van Oord NV
- Operator: Koninklijke Van Oord NV
- Rok budowy: 2018
- Stocznia: Construcciones Navales del Norte S.L. (CNN)
- Stoczniowy numer budowy: 346
- Projekt: C-JOB architekci / inżynierowie marynarki wojennej
Główne parametry:
- Długość: 158,85 m
- Długość: 143,25 m
- Szerokość: 36 m
- Głębokość: 14,5 m
- Projekt (załadowany): 10,25 m
- Liczba silników: 7
- Moc całkowita: 23680 kW
- Pojemność zbiornika: 18000 m3
Sławomir Lewandowski
Fot. Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL, Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL, Vanoord.com
Nz. Poniżej – Vox Amalia w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA, a także podczas realizacji jej pierwszego zadania - wzmocnienie linii brzegowej w Den Helder.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.