W poniedziałek, 26 października rozpoczęły się próby morskie czwartego z serii sześciu holowników projektu B860, H-12 Semko budowanego w stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding. Jednostka zostanie przekazana 8. Flotylli Obrony Wybrzeża im. Wiceadmirała Kazimierza Porębskiego w Świnoujściu.
Jak poinformowała Joanna Ryngwelska, kierownik projektu, w dniach od 2 do 18 listopada zaplanowano próby zdawczo-odbiorcze jednostki, które będą ostatnim etapem przed przekazaniem jednostki Inspektoratowi Uzbrojenia MON (występującemu w Umowie jako Zamawiający).
W związku z pandemią i ograniczeniami dotyczącymi możliwości uczestnictwa w próbach, zarówno klasyfikatora, jak i rejonowego przedstawicielstwa wojskowego, po zakończeniu prób zdawczo-odbiorczych na jednostce H-12 Semko, odpowiednio rozpoczną się próby portowe na piątym holowniku, czyli H-3 Leszko, które potrwają do stycznia 2021 roku - mówi Joanna Ryngwelska.
Wodowanie ostatniego holownika, H-13 Przemko nastąpi prawdopodobnie na przełomie listopada i grudnia 2021 roku.
Przypomnijmy, że kontrakt na budowę sześciu holowników dla Marynarki Wojennej RP podpisano w czerwcu 2017 roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. "Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. Holownik". Realizacja zamówienia dotyczy zaprojektowania i wybudowania jednostek pływających klasy holownik.
Holowniki B860 charakteryzują się wypornością kontraktową 490 ton oraz zdolnością do przewożenia ładunków o ciężarze 4 ton. Jednostki są przeznaczone zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportem osób i zaopatrzenia, neutralizacją zanieczyszczeń oraz podejmowaniem z wody materiałów niebezpiecznych.
Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki mają możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t, a do prac holowniczych wyposażono je w windy holownicze o uciągu do 35 t.
AL
Fot.: Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL
Wiadomość jest taka że przemysł stoczniowy w Polsce powoli umiera od 20 lat i dokładnie wszyscy mają na to wylane. WSZYSCY.
Pokój ludziom dobrej woli.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.