Stocznie, Statki

W poniedziałek, 26 października rozpoczęły się próby morskie czwartego z serii sześciu holowników projektu B860, H-12 Semko budowanego w stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding. Jednostka zostanie przekazana 8. Flotylli Obrony Wybrzeża im. Wiceadmirała Kazimierza Porębskiego w Świnoujściu.

Jak poinformowała Joanna Ryngwelska, kierownik projektu, w dniach od 2 do 18 listopada zaplanowano próby zdawczo-odbiorcze jednostki, które będą ostatnim etapem przed przekazaniem jednostki Inspektoratowi Uzbrojenia MON (występującemu w Umowie jako Zamawiający).

W związku z pandemią i ograniczeniami dotyczącymi możliwości uczestnictwa w próbach, zarówno klasyfikatora, jak i rejonowego przedstawicielstwa wojskowego, po zakończeniu prób zdawczo-odbiorczych na jednostce H-12 Semko, odpowiednio rozpoczną się próby portowe na piątym holowniku, czyli H-3 Leszko, które potrwają do stycznia 2021 roku - mówi Joanna Ryngwelska.

Wodowanie ostatniego holownika, H-13 Przemko nastąpi prawdopodobnie na przełomie listopada i grudnia 2021 roku.

Przypomnijmy, że kontrakt na budowę sześciu holowników dla Marynarki Wojennej RP podpisano w czerwcu 2017 roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. "Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. Holownik". Realizacja zamówienia dotyczy zaprojektowania i wybudowania jednostek pływających klasy holownik.

Holowniki B860 charakteryzują się wypornością kontraktową 490 ton oraz zdolnością do przewożenia ładunków o ciężarze 4 ton. Jednostki są przeznaczone zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportem osób i zaopatrzenia, neutralizacją zanieczyszczeń oraz podejmowaniem z wody materiałów niebezpiecznych.

Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki mają możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t, a do prac holowniczych wyposażono je w windy holownicze o uciągu do 35 t.

AL

Fot.: Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL

1 1 1 1

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7393 3.8149
EUR 4.2357 4.3213
CHF 4.5363 4.6279
GBP 4.9198 5.0192