W piątek. 16 października po południu, wydokowany i wyholowany został do Norwegii zbudowany w obchodzącej w tym roku 30-lecie działalności stoczni Crist SA częściowo wyposażony arktyczny wycieczkowiec ekspedycyjny National Geographic Resolution (stoczniowy nr budowy 316).
Jest to siostrzana jednostka statku pasażerskiego National Geographic Endurance, którego częściowo wyposażony kadłub z nadbudówkami stocznia Crist przekazała w kwietniu 2019 roku.
Po wykończeniu i doposażeniu, statek ten został przekazany do eksploatacji przez norweską stocznię Ulstein Verft AS w marcu bieżącego roku jako jeden z pierwszych w świecie wycieczkowców z relatywnie nowym (stosowanym od 2006 roku) rozwiązaniem kształtu kadłuba części dziobowej - X-Bow, opracowanym przez Ulstein.O zaletach i właściwościach tego rodzaju dziobu informowaliśmy we wcześniejszych materiałach.
Czytaj także:
Ma pływać pod marką National Geographic, jako częściowo wyposażony powstanie w stoczni Crist
Częściowo wyposażony wycieczkowiec ekspedycyjny z Gdyni przekazany
Zwodowano statek ekspedycyjny Ocean Explorer
W chińskiej stoczni zwodowano kolejny statek ekspedycyjny SunStone Ships projektu Ulstein
Wodowanie w ostatnich dniach - przed wydokowaniem - było już drugim wodowaniem tej jednostki. Ciekawostkę stanowi nietypowe, nieczęsto spotykane ustawienie statku w doku w ostatnim okresie przed wydokowaniem i przekazaniem przez stocznię.
Crist SA buduje zazwyczaj statki średniej wielkości i małe, na ogół znacznie mniejsze w stosunku możliwości i planowanego przeznaczenia dużego suchego doku byłej Stoczni Gdynia.
Nic więc dziwnego, że jak najbardziej racjonalnym i dobrym pomysłem zrealizowanym przez Crist był podział doku na dwie części z możliwością oddzielenia ich szczelną przegrodą, co daje stoczni elastyczność i zwiększenie efektywności wykorzystania doku.
Częściowio wyposażony przez gdyńską stocznię statek National Geographic Resolution montowany był z bloków i przebywał przez większość czasu w głębi doku. Następnie został zwodowany po raz pierwszy i przemieszczony do drugiej komory doku - tej bliższej bramie dokowej.
Dzięki temu w osuszonej komorze w głębi doku (dalej od bramy dokowej), za przegrodą dokową, można było rozpocząć i prowadzić montaż kolejnych jednostek. Natomiast komora przy bramie dokowej, która może być zalewana przy drugiej pozostającej nie zalanej, mieściła ostatnio wycieczkowiec National Geographic Resolution. Nie mieścił się on jednak, na długość, w tej części doku w typowym ustawieniu wzdłuż jego ścian. Ustawiono go zatem ukośnie.
Przekazany właśnie przez stocznię Crist częściowo wyposażony National Geographic Resolution, na holu jednostki Stadt Kinn, ma dotrzeć do Ulsteinvik 22 października.
Ostatecznym odbiorcą statku, w roku 2021, po wykończeniu w stoczni norweskiej, będzie amerykański armator Lindblad Expeditions.
PBS
Fot.: Crist SA
National Geographic Resolution - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9880685
stocznia (częściow wyposażony statek) - Crist SA, Gdynia
stocznia (główny kontraktujący, wyposażenie) - Ulstein Verft AS
stoczniowy nr budowy - 316
armator, armator zarządzający, operator - Lindblad Expeditions LLC, USA
długość całkowita - 124,40 m
szerokość konstrukcyjna - 21,00 m
zanurzenie - 5,30 m
wysokość boczna - 7,50 m
tonaż pojemnościowy brutto - 12 300
nośność - 2100 t
miejsca dla pasażerów - 126 (w 69 kabinach)
moc napędu głównego - 10 000 kW (13 596 KM)
Przecież nie przedstawili tego jako jakieś wielkie osiągnięcie czy nadzwyczajny patent, tylko jako CIEKAWOSTKĘ, bo rzadko się widuje statki ustawione w doku ukośnie.
Kiedyś w Polsce pracowało 80 tys. ludzie w przemyśle okrętowym robiono silniki okrętowe, wirówki, maszyny sterowe, kable i przede wszystkim samodzielnie projektowano statki.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.