W Urzędzie Morskim w Gdyni następuje dynamiczna "wymiana pokoleń" w zakresie taboru pływającego. Aktualnie, Urząd przygotowuje się do przejęcia nowego statku wielozadaniowego, największej spośród eksploatowanych dotychczas jednostek.
Zodiak II, budowany w stoczni Remontowa Shipbuilding z grupy kapitałowej Remontowa Holding, będzie pełnić funkcję lodołamacza, służyć do wystawiania oznakowania nawigacyjnego, holowania statków, prowadzenia prac hydrograficznych i zwalczania rozlewów olejowych. Będzie mógł również służyć jako jednostka o funkcjach ratowniczych i przeciwpożarowych, wspomagając w tych zadaniach inne służby. Statek o nazwie Zodiak II zastąpi wysłużony, prawie 40 letni statek Zodiak, który jest planowany do wycofania z eksploatacji i wystawienia na sprzedaż jesienią bieżącego roku.
Aktualnie Zodiak II jest w próbach morskich, po zakończeniu których nastąpi jego formalny odbiór końcowy.
Zodiak II budowany jest w ramach prowadzonego przez Urząd Morski w Szczecinie projektu „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”. Jest on współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014-2020. Wartość kontraktu na budowę dwóch jednostek wielozadaniowych to 213 mln 650 tys. złotych. Drugą, bliźniaczą jednostkę, budowaną w ramach projektu – Planeta I będzie eksploatował Urząd Morski w Szczecinie.
Prowadzony przez Urząd Morski w Szczecinie projekt "Nostri Maris" jest komplementarny z naszym gdyńskim projektem: „Wymiana taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni o wartości ponad 82 mln. zł.
Przedmiot projektu obejmuje zakupy następujących jednostek taboru pływającego:
- specjalistyczna jednostka hydrograficzna wraz z wyposażeniem w postaci nowego systemu gromadzenia i obróbki danych hydrograficznych;
- jednostka dla obsługi Kapitanatu Portu Gdynia;
- jednostka do obsługi oznakowania nawigacyjnego na wodach Zalewu Wiślanego;
- szybkie jednostki kontrolno-inspekcyjne (2 szt.).
Generalną przesłanką dla realizacji projektu jest potrzeba dostosowania wyposażenia Urzędu Morskiego w Gdyni do aktualnych wymogów dotyczących ochrony środowiska, technologii, ergonomii pracy i zakresu zadań do jakich mają być przeznaczone. Efektem podjętych działań będzie zwiększenie efektywności realizacji zadań związanych z utrzymaniem infrastruktury dostępu do portów od strony morza (w tym należących do sieci TEN-T), utrzymania porządku prawnego i ochrony środowiska oraz poprawa jakości wyposażenia portów morskich wschodniego wybrzeża RP, a przez to poprawa ich konkurencyjności.
rel (Urząd Morski w Gdyni)
Fot.: Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.