Przez kilka dni w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding remontowane były jednocześnie dwa statki należące do polskiego armatora Technical Ship Management z siedzibą w Gdańsku. Mowa o tankowcu Icarus III i wielozadaniowej jednostce Sylur. Oba statki wykorzystywane są przez Lotos Petrobaltic do obsługi złóż ropy i gazu na Morzu Bałtyckim.
Głównym przeznaczeniem zbudowanego w 1997 roku tankowca Icarus III jest odbiór, magazynowanie, transport oraz wyładunek ropy z platformy na złożu B3 na Morzu Bałtyckim. Odpięcie zbiornikowca i jego rejs z ładunkiem ropy do Portu Północnego w Gdańsku wiąże się jednak z zatrzymaniem produkcji na złożu B3, co zmniejsza wydobycie oraz zaburza normalny cykl eksploatacji tego złoża. Żeby uniknąć przerw w produkcji, od 2014 roku Lotos Petrobaltic stosuje na złożu B3 operacje przeładunku na pełnym morzu (tzw. Ship to Ship Transfer). Ropa po wydobyciu z morskiego dna przesyłana jest rurociągami podmorskimi poprzez boję cumowniczo-przelewową typu „CALM” na tankowiec Icarus III, na którym jest magazynowana. Następnie po przeładunku na inny zbiornikowiec transportowana jest najpierw do Portu Północnego, a następnie rurociągiem do gdańskiej rafinerii Grupy Lotos.
Złoże B3, na którym operuje Icarus III położone jest ok. 70 km na północ od Rozewia. Odkryte zostało w 1981 roku. Na złożu B3 pracuje platforma wydobywcza Baltic Beta oraz platforma bezzałogowa PG1.
Pomimo, że tankowiec pełni specyficzną rolę na morzu, jak każda jednostka podlegająca pod klasyfikatora, musiał przejść przegląd klasowy w stoczni, co miało miejsce w ostatnich dniach.
W przypadku jednostki Sylur głównym powodem, dla którego armator zdecydował się wpłynąć do stoczni był przegląd i remont steru strumieniowego.
Zanim Sylur został w 2018 roku przebudowany i wyremontowany w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA, co było skomplikowanym i trudnym projektem, był on zwykłym, wielozadaniowym statkiem typu PSV (Platform Supply Vessel), które służą do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego, pełniąc głównie funkcje zaopatrzeniowe, przewożąc ładunki sypkie, płynne i drobnicę oraz ciężkie ładunki niezbędne przy pracy platform wiertniczych i wydobywczych oraz innych obiektów prowadzących prace na morzu. Z innych zadań takich jednostek można wymienić również m.in.: zwalczanie pożarów, zbierania rozlewów olejowych, transport wielkogabarytowych, ciężkich konstrukcji itd.
Po zakończeniu realizacji projektu przebudowy, możliwości operacyjne statku zdecydowanie zwiększyły się. Oprócz zadań, jakie wykonywał do tej pory, dodatkowo zyskał dwie nowe, niezwykle istotne funkcje. Jedna to diving support, czyli statek wsparcia nurków, z którego mogą wykonywać prace podwodne, a druga to możliwość prowadzenia wierceń i badań geotechnicznych, do czego przyczyniła się modernizacja i remont wiertni do badań geotechnicznych.
LEW
Fot. Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.