W stoczni Brodospli, w Splicie zwodowano ekspedycyjny statek wycieczkowy Ultramarine. Jednostka budowana jest na zlecenie Quark Expeditions, lidera wśród firm organizujących tego typu wyprawy.
Nowy statek jest pierwszą tego typu jednostką, łączącą w sobie najnowocześniejszą technologię, najlepszą w klasie (w tym typie statków) autonomiczność wynoszącą 70 dni i zaawansowane systemy bezpieczeństwa.
Na uroczystości obecni byli przedstawiciele władz państwowych i lokalnych, partnerzy w budowie i finansowaniu, przyjaciele i liczni goście specjalni, a także Andrea Mutak - matka chrzestna statku ze stowarzyszenia Udruga Anđeli, opiekującego się dziećmi najciężej upośledzonymi fizycznie oraz dziećmi z upośledzeniem rozwojowym w Splicie.
Prezes zarządu Brodosplitu, Tomislav Dębeljak, podziękował pracownikom stoczni w Splicie za możliwość zrealizowania tak znaczącego projektu w trudnych czasach spowodowanych pandemią koronawirusa. Podziękował ministrowi Horvatowi i rządowi Republiki Chorwacji oraz zwrócił uwagę, że te projekty utrzymują nie tylko zatrudnienie ponad 2000 pracowników w Brodosplicie, ale także zatrudnienie tysięcy pracowników podwykonawców i dostawców.
Jest to zaawansowany technologicznie statek wycieczkowy do ekspedycji polarnych, zakontraktowany z amerykańską firmą Quark Expeditions, należącą do Grupy Travelopia, która skupia kilka firm z całego świata.
Ultramarine ma 128 metrów długości i 21,5 metra szerokości i będzie w stanie pomieścić do 200 pasażerów w 103 luksusowych kabinach i przestrzeniach publicznych, w tym sześciu samodzielnych apartamentach z oknami od podłogi do sufitu oraz największych, podwójnych apartamentach. Będą miały przestronne wejścia, łazienki z podgrzewaną podłogą i wystrój odzwierciedlający polarne krajobrazy.
Publiczne przestrzenie będą obejmowały m.in. dwie restauracje, bar do degustacji win, salę wykładową z wygodnymi siedzeniami i ekranem LED o wysokiej rozdzielczości oraz Centrum Wellness ze spa, sauną z widokiem na ocean i w pełni wyposażoną salą fitness z wydzieloną przestrzenią do sesji jogi.
Wartość statku przekracza 106 milionów euro i jest to pierwsza nowa jednostka w historii Brodosplitu wykonana dla amerykańskiego nabywcy.
AL, rel (Brodosplit)
Fot., video: Brodosplit
W 2017 świat zobaczył żaglowiec Flying Clipper IMO 9793545, który wraz z promami był wejściem w nową epokę.
Podobnie jak kilka innych stoczni swą przyszłość dostrzegli w jednostkach pasażersko-wycieczkowych.
Do dyspozycji ma 3 pochylnie 282x50, 250xx42 m i 175x25 m. W swym rozwoju przejęła też norweski Kleven.
Tutaj też zaczyna się problem dla stoczni polskich, które intensywnie przez lata współpracowały z Norwegami.
Najmocniej odczuł to MONTEX, współpracujący z Kleven, ale również Crist który obecnie buduje NEXANS AURORA
dla Ulstein, a Remontowa zbudowała kadłub GUNNAR LANGVA dla WestCon.
Polacy tracą też w stosunku do innych stoczni, Chantiers L'Atlantique , czy stoczni holenderskich.
Współczesne budownictwo okrętowe to nie jest spawanie blach, ale faszerowanie ich silnikam, elektroniką,logistyką itd.
Był czas, ze właściciel kierował radą nadzorczą i nie pozwalał na takie kontrakty.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.