W czwartek 23 bm. w godzinach rannych na próby morskie (SAT) wypłynął H-1 Gniewko, drugi z serii sześciu holowników budowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku dla polskiej Marynarki Wojennej.
Jak już informowaliśmy wcześniej, jednostka B 860/2 w ubiegłym tygodniu zakończyła próby stoczniowe na uwięzi (HAT).
Czytaj także:
Teraz przejdzie cykl prób na wodach Zatoki Gdańskiej. Gniewko kilka razy wypłynie w morze dla sprawdzenia właściwości manewrowych jednostki oraz działania urządzeń i systemów. Oprócz pracy napędu jednostki i urządzeń pokładowych (osprzęt holowniczo-kotwiczny, żuraw z wysięgnikiem hydraulicznym), testy przejdzie także m.in. system gaszenia wykorzystywany do zwalczania dużych pożarów.
Przypomnijmy, że napęd główny holowników typu B 860 składa się z dwóch silników wysokoprężnych MTU 12V4000M53, z których każdy ma 1193 kW mocy. Za pośrednictwem dwóch linii wałów i przekładni kątowych napędzają one śruby w dyszach dwóch pędników azymutalnych Schottel SRP 360 FP. Jednostki te są przykładem holowników ASD (azimuth stern drive), czyli napędzanych pędnikami azymutalnymi. To rozwiązanie, od dawna spotykane na świecie, jest nowością w Marynarce Wojennej RP, która eksploatowała dotąd holowniki o napędzie konwencjonalnym.
Do zadań jednostek B 860 należy także techniczne ratownictwo morskie i udzielanie pomocy uszkodzonym jednostkom w zakresie walki z pożarami. W tym celu na platformie położonej nad tylną częścią górnego pokładu sterówki, zainstalowano dwa wysokowydajne monitory (działka) wodno-pianowe. Czynnik gaśniczy jest do nich doprowadzany rurami o dużej średnicy biegnącymi za sterówką. Są one połączone z pompą pożarową zawieszoną (sprzęgniętą z silnikiem napędu głównego).
Próby morskie holownika H-1 potrwają tydzień. Po nich mają nastąpić próby zdawczo-odbiorcze, które będą ostatnim etapem przed przekazaniem jednostki Inspektoratowi Uzbrojenia MON (występującemu w Umowie jako Zamawiający).
Przekazanie holownika H-1 Gniewko Zamawiającemu planowane jest na luty br. Jednostka zasili flotę Dywizjonu Okrętów Wsparcia, który jest częścią 3 Flotylli Okrętów, stacjonującej w Porcie Wojennym w Gdyni.
Na pozostałych czterech holownikach serii B 860 trwają stoczniowe prace wyposażeniowe i montażowe.
GL
Fot.: Sławomir Lewandowski
SC
troszke sie to mija ze sprawna rezlizacją..:):):):)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.