Stocznie, Statki

Chorwacka grupa DIV Group wraz z norweskim operatorem Hurtigruten ma przejąć Kleven Verft, stocznię z siedzibą w Ulsteinvik należącą do grupy Kleven, określanej jako największa obecnie grupa stoczniowa w Norwegii.

DIV Group to konsorcjum firm zajmujących się przetwórstwem morskim i metalurgicznym, które w 2013 roku przejęło również chorwacką stocznię Brodosplit.

Komentując przejęcie, Kjetil Bollestad, prezes Kleven Verft powiedział, że stocznia przeszła trudny okres, ale udało jej się dostarczyć "fantastyczne" statki. Jak dodał, wraz z nowym właścicielem stocznia ma długofalowe plany rozwoju.

Tomislav Debeljak, właściciel i dyrektor generalny DIV Group zapewnił, że transakcja otwiera możliwość współpracy pomiędzy dwiema stoczniami. Uważa, że przejęcie stworzyłoby efekty synergii we wszystkich segmentach działalności obu stoczni. Ponadto, transakcja skutkowałaby niższymi kosztami i oszczędnościami oraz większą konkurencyjnością.

Przypomnijmy, że problemy stoczni grupy Kleven zaczęły się od ukończonej w 2015 roku budowy specjalistycznego serwisowca offshore projektu Marin Teknikk MT 6015. Armator z Malezji, który statek zamówił, nie zapłacił i nie odebrał go ze stoczni. Ostatecznie statek kupiła kanadyjska firma Horizon Maritime Services. Ta historia naraziła jednak Norwegów na poważne koszty i zachwiały płynnością finansową, do czego dołożył się portfel zamówień topniejący szybko za sprawą dekoniunktury na rynku offshore, będącym głównym źródłem zamówień dla stoczni w Norwegii.

Pojawiły się też problemy (wg kilku źródeł związane ze zbyt dużym ciężarem konstrukcji statku) z budową zamówionych w Klevenie przez armatora Hurtigruten wycieczkowców ekspedycyjnych. W 2019 r. Kleven dostarczył operatorowi Hurtigruten Roald Amundsen - pierwszy na świecie statek ekspedycyjny z napędem hybrydowym, a później - jego jednostkę siostrzaną Fridtjof Nansen. Trzeci statek, który jeszcze nie został nazwany, ma zostać dostarczony w 2021 r.

Na zdjęciu widoczna jest stocznia Kleven Verft w styczniu 2017 r. Wszystkie statki widoczne w różnych stopniach zaawansowania budowy i wyposażania mają kadłuby z zbudowane w Polsce (jeden dostarczony w całości, pozostałe w blokach).

AL

O problemach europejskich stoczni więcej w miesięczniku POLSKA NA MORZU nr 2/2019 do nabycia w naszym sklepie:

POLSKA NA MORZU 2/2019

+4 swojemi
A czemu nie robio swojemi
22 styczeń 2020 : 10:14 only kon | Zgłoś
+3 TSR
Duzy poziom zuzycia
22 styczeń 2020 : 10:29 only kon | Zgłoś
+2 Div group
3257 pracowników w firmach należących do DIV. I co teraz będzie z foremkami które współpracowały z Klevenem ? Podobno mają działać na terenie stoczni gdańskiej
22 styczeń 2020 : 13:02 Baldar | Zgłoś
+3 Podwykonawcy
Gdyby kleven miał innego podwykonawce niż moja, była malutka stocznia, która myślała o tym jak zbudować A nie zaplacic podwykonawcom na pewno byłoby inaczej. Pozdro szczególnie dla pana s ...
23 styczeń 2020 : 05:21 Rubi blue | Zgłoś
0 Div
No to scancon sajonara, przyjadą mudzachedini o będzie sie działo haha, koniec jarania w pracy
28 styczeń 2020 : 16:17 Andy | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter