Chorwacka grupa DIV Group wraz z norweskim operatorem Hurtigruten ma przejąć Kleven Verft, stocznię z siedzibą w Ulsteinvik należącą do grupy Kleven, określanej jako największa obecnie grupa stoczniowa w Norwegii.
DIV Group to konsorcjum firm zajmujących się przetwórstwem morskim i metalurgicznym, które w 2013 roku przejęło również chorwacką stocznię Brodosplit.
Komentując przejęcie, Kjetil Bollestad, prezes Kleven Verft powiedział, że stocznia przeszła trudny okres, ale udało jej się dostarczyć "fantastyczne" statki. Jak dodał, wraz z nowym właścicielem stocznia ma długofalowe plany rozwoju.
Tomislav Debeljak, właściciel i dyrektor generalny DIV Group zapewnił, że transakcja otwiera możliwość współpracy pomiędzy dwiema stoczniami. Uważa, że przejęcie stworzyłoby efekty synergii we wszystkich segmentach działalności obu stoczni. Ponadto, transakcja skutkowałaby niższymi kosztami i oszczędnościami oraz większą konkurencyjnością.
Przypomnijmy, że problemy stoczni grupy Kleven zaczęły się od ukończonej w 2015 roku budowy specjalistycznego serwisowca offshore projektu Marin Teknikk MT 6015. Armator z Malezji, który statek zamówił, nie zapłacił i nie odebrał go ze stoczni. Ostatecznie statek kupiła kanadyjska firma Horizon Maritime Services. Ta historia naraziła jednak Norwegów na poważne koszty i zachwiały płynnością finansową, do czego dołożył się portfel zamówień topniejący szybko za sprawą dekoniunktury na rynku offshore, będącym głównym źródłem zamówień dla stoczni w Norwegii.
Pojawiły się też problemy (wg kilku źródeł związane ze zbyt dużym ciężarem konstrukcji statku) z budową zamówionych w Klevenie przez armatora Hurtigruten wycieczkowców ekspedycyjnych. W 2019 r. Kleven dostarczył operatorowi Hurtigruten Roald Amundsen - pierwszy na świecie statek ekspedycyjny z napędem hybrydowym, a później - jego jednostkę siostrzaną Fridtjof Nansen. Trzeci statek, który jeszcze nie został nazwany, ma zostać dostarczony w 2021 r.
Na zdjęciu widoczna jest stocznia Kleven Verft w styczniu 2017 r. Wszystkie statki widoczne w różnych stopniach zaawansowania budowy i wyposażania mają kadłuby z zbudowane w Polsce (jeden dostarczony w całości, pozostałe w blokach).
AL
O problemach europejskich stoczni więcej w miesięczniku POLSKA NA MORZU nr 2/2019 do nabycia w naszym sklepie:
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.