Grenlandzki armator Royal Arctic Line (RAL) poinformował o podpisaniu 20 grudnia 2019 r. umowy kupna nowego kontenerowca, mającego obsługiwać wschodnie wybrzeże Grenlandii. To jeden z dwóch statków typu B203 wcześniej zamówionych i zbudowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding, a następnie nieodebranych przez tego samego armatora.
Zakupiony obecnie przez RAL statek ma ładowność 108 TEU i ma być przekazany w kwietniu 2020 roku. Będzie pływał przede wszystkim pomiędzy Reykjavikiem, a Tasiilaq na Grenlandii (434 mieszkańców), znacznie poprawiając obsługę Wschodniego Wybrzeża największej wyspy świata, zarówno pod względem częstotliwości zawinięć, jak i różnorodności połączeń ze światem.
Zaplanowany nowy system połączeń żeglugowych, z wykorzystaniem m.in. Tukuma Arctica (pojemnikowca przystosowanego do żeglugi w lodach, spełniającego wymogi FS Ice Class 1A Super oraz Polar Ice Class PC7, zamówionego na początku 2017 roku z przewidywanym przekazaniem przez chińską stocznię Guangzhou Wenchong Shipyard Co Ltd, 26 000 t nośności, 2150 TEU ładowności), pozwoli realizować zawinięcia do Reykjaviku co tydzień, zarówno w kierunku północnym jak i południowym.
To połączenie wymusza zatrudnienie, jako kontenerowca dowozowego, nowego statku do obsługi wschodniego wybrzeża, zbudowanego wcześniej przez Remontowa Shipbuilding. Oprócz zapewnienia znaczącej poprawy obsługi na Wschodnim Wybrzeżu, dodanie statku o pojemności 108 TEU umożliwi wykorzystanie go jako rozwiązania zapasowego / dodatkowego dla Zachodniego Wybrzeża.
W oficjalnym komunikacie RAL armator wyraził zadowolenie, iż planowany i wprowadzany wkrótce system połączeń żeglugowych stwarza nowe możliwości, i że wraz z dodaniem zawinięć do kilku portów armator może zacząć myśleć o kolejnych nowych połączeniach poprawiających funkcjonowanie logistyki na Grenlandii.
"Pomysł na to rozwiązanie pochodzi bezpośrednio od naszych pracowników operacyjnych, którzy szukali rozwiązań mających lepiej służyć Wschodniemu Wybrzeżu" - czytamy w komunikacie RAL. "To właśnie pragnienie pracowników, aby zwiększyć poziom usług dla ludności, doprowadziło do przyjęcia tego rozwiązania, które naszym zdaniem przyniesie korzyści zarówno ludności, społeczności biznesowej, jak i branży budowlanej na Wschodnim Wybrzeżu" - dodano w oficjalnej informacji RAL.
Inwestycja w nowy kontenerowiec wspiera wcześniejszą zapowiedź poszukiwania możliwości ustanowienia bezpośredniego połączenia z Islandią, ze zwiększoną przynajmniej o 50 proc. liczbą połączeń do Tasiilaq w okresie "otwartego morza" (bez zalodzenia). Obecnie realizowanych jest 10 takich zawinięć w roku.
Taka zmiana harmonogramu ma być bardziej elastyczna w odniesieniu do zawinięcia do Tasiilaq wcześniej lub później, w zależności od tego, na co pozwolą zalodzenie i pogoda. Ponadto zmiana rozkładu zawinięć i połączeń będzie oznaczać, że Tasiilaq zyska bezpośrednie połączenie z globalną siecią logistyczną.
Dzięki łączonym - morskim i lotniczym - rozwiązaniom logistycznym, przez Reykjavik, produkty z Tasiilaq, głównie ryby i owoce morza, będą mogły docierać do światowych restauracji i na talerze smakoszy w ciągu 72 godzin.
Zapowiadane przez RAL zmiany oznaczają również, że armator wprowadzi kolejny statek do rejestru DIS (drugiego rejestru Danii) oraz poszerzenie floty.
rel (RAL), PBS
Arktyczne pojemnikowce / statki zaopatrzeniowce typu B203 - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 74,20 m
długość między pionami - 70,01 m
szerokość konstrukcyjna - 15,20 m
wysokość boczna - do pokładu głównego - 8,40 m
zanurzenie konstrukcyjne - 4,00 m
zanurzenie maksymalne - 6,00 m
prędkość eksploatacyjna - 12,5 węzła
nośność - 2890 t
ładowność kontenerów - 108 TEU
załoga - 16 osób
klasyfikacja - DNV GL
notacja klasy: +1A1, General Cargo/Container Carrier, PC6, E0, NAUT-AW, TMON, DG-P, BIS, CLEAN, BWM-T, DAT (-35°C), HULL - PC5
Ciekawe ?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.