Alizés, nowo-utworzona spółka żeglugowa partnerów Jifmar Offshore Services i Zephyr & Borée, wygrała przetarg ogłoszony przez ArianeGroup na budowę i eksploatację 121-metrowego statku, który otrzyma imię Canopée.
Po rozstrzygnięciu konkursu w finałowej konkurencji z tandemem armatorów Marfret - CMA CGM w przetargu ogłoszonym dwa lata temu, Alizés negocjowała w ostatnich kilu miesiącach umowę, podpisaną 23 września, z ArianeGroup, spółką zależną firm Airbus i Safran, która buduje i eksploatuje europejskie rakiety nośne.
Teraz ogłoszone zostanie zaproszenie do składania ofert na budowę statku. Statek ma być zbudowany w Europie, zgodnie z duchem programu Ariane (powstanie najprawdopodobniej w jednym z krajów uczestniczących w programie). Złożenie zamówienia planuje się na początek 2020 roku, a przekazanie statku do eksploatacji spodziewane jest na początku 2022 roku.
Pierwszy transport zaplanowany jest na koniec pierwszej połowy 2022 roku. Statek zostanie załadowany w Bremie, Rotterdamie i Hawrze, by popłynąć do Bordeaux do Pariacabo, portu nieopodal Centrum Kosmicznego Gujany (Guiana Space Center) w Kourou.
Alizés została wybrana do świadczenia usług transportu morskiego dla nowej generacji rakiet Ariane 6 z wykorzystaniem nowatorskiego statku ro-ro, wyposażonego w rufową rampą o unosie 200-ton, zaprojektowaną specjalnie na potrzeby tego statku.
Opracowany we współpracy z okrętową firmą projektowo-konsultingową VPLP Design (z siedzibą między Paryżem a Vannes), ten hybrydowy statek o nośności 5000 ton będzie miał 121 m długości przy 23 m szerokości i 5 m zanurzenia.
Będzie on wyposażony w cztery nastawne dwusegmentowe "skrzydła" (wysokie na 30 m maszty żaglopłatowe, z którymi statek będzie miał wysokość ponad powierzchnią wody 44 do 51 m) ze składanymi (refowanymi) żaglopłatami o łącznej powierzchni 1 450 m² (4 × 363 m²) mającymi zapewnić zmniejszenie zużycia paliwa o około 30 do 35 %, co ma oznaczać redukcję rocznej emisji CO₂ o 7200 ton. Żaglopłaty systemu Oceanwings opracowuje specjalnie utworzona firma Ayro.
Jednostka będzie pływała z maksymalną prędkością eksploatacyjną 16,5 węzła.
Statek ro-ro z miękkimi żaglopłatami zaprojektowany został przez VPLP Design, działająca od 30 lat renomowaną francuską firmę projektowo-konsultingową.
Co ciekawe, opracowując projekt Canopée VPLP Design korzystała z doświadczeń w projektowaniu jachtów regatowych. Współpracowała m.in. z ekipą BMW Oracle, której trimaran ze sztywnymi żaglopłatami wygrał w America’s Cup w 2010 roku.
"Od pięciu lat pracujemy nad rozwojem nowoczesnej żeglugi ze wspomaganiem żaglowym; staje się jasne, że energia wiatrowa jest częścią przyszłości żeglugi" - mówi Nils Joyeux, prezes Zéphyr & Borée, z siedzibą w Nantes.
Poza napędem żaglowym, statek będzie wyposażony w wysokoprężne silniki dwupaliwowe (dual-fuel - MDO / LNG, 4 × 2300 kW na dwóch liniach wałów / dwóch śrubach) w celu zmniejszenia emisji siarki i cząstek stałych.
"Biorąc pod uwagę obecne wyzwania środowiskowe, konieczne staje się rozwinięcie modelu energetycznego statków transportowych i usługowych w zakresie rodzaju energii [wiatrowej - red.], która jest głównym sektorem rynku, w którym działamy. Jesteśmy dumni, że możemy mieć udział w tym pionierskim projekcie dotyczącym towarowego żaglowca" - powiedział Jean-Michel Bérud, prezes Jifmar Offshore Services z siedzibą w Aix-en-Provence.
PBS, rel
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.