W sobotę, 21 września przed południem do gdyńskiego portu przyholowany został zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego (PSV) niemieckiego armatora, który po długotrwałym wyłączeniu z eksploatacji zostanie uruchomiony w SR Nauta.
Jako że postępuje nieznaczna poprawa na rynku offshore, w eksploatacji pojawiają się m.in. serwisowce (PSV i AHTS), które dotychczas wyłączone były z eksploatacji, czyli "odstawione na sznurek" - w laid-up'ie.
Zaopatrzeniowiec OOC Cougar był formalnie wyłączony z eksploatacji od czerwca 2018 roku, ale oczekując na zatrudnienie cumował w Rendsburgu, skąd przyholowano go do Polski, prawdopodobnie dłużej - przynajmniej od końca czerwca 2017 r.
Przewiduje się wstępnie, że PSV OOC Cougar pozostanie w Gdyni do końca października. W tym czasie przeprowadzone zostaną prace konserwacyjne i - w razie potrzeby - ewentualne remonty, rozruchy urządzeń i systemów oraz próby morskie i odnowienie klasy.
Zaopatrzeniowiec offshore OOC Cougar należy do armatora Opielok Reederei GmbH. Jego armatorem zarządzającym, odpowiedzialnym także za zarząd techniczny, jest OOC Opielok Offshore-GEU, a operatorem - Opielok Offshore Carriers (OOC).
Statek został przekazany do eksploatacji przez stocznię Aker Yards AS z Aukry w Norwegii pod numerem 128, która dokończyła budowę częściowo wyposażonego kadłuba ze stoczni OAO Damen Shipyards Okean Nikolayev (w 2009 roku polska firma Elektro-Plus dokonała modyfikacji systemu pozycjonowania dynamicznego statku do poziomu DP2).
Niemiecki PSV długi na 73,60 m, szeroki na 16,00 m, o zanurzeniu 5,87 m i wysokości bocznej 7,00 m charakteryzuje się wypornością 5034 t, nośnością 3319 t (według innego źródła - 3340 t), tonażem pojemnościowym brutto 2180 i oferuje pokład o powierzchni 680 m², mogący przyjąć do 1600 t ładunku. Statek z systemem pozycjonowania dynamicznego DP2 i systemem przeciw-pożarowym klasy FiFi 1, wyposażony jest w dwuśrubowy napęd główny o łącznej mocy 3960 kW (5384KM) o osiąga prędkość eksploatacyjną 13 węzłów.
Opiekę agencyjną nad statkiem sprawuje w Polsce Poseidon & Frachtcontor Junge.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak
Lepiej neich napisza cos o nowych budowach Nauty badz- napewno ciekawsze by byly artykuły
albo p. Andrzeja G. odpowiedzialnego za utopienie doku nr 1 wraz ze statkiem Hordafor V
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.