W poniedziałek w Szczecinie miało miejsce podniesienie polskiej bandery na nowym nabytku we flocie firmy ze Szczecina zajmującej się handlem paliwami płynnymi i dostawą paliw na statki (bunkrowaniem).
Statek został zarejestrowany w Izbie Morskiej w Szczecinie i Szczecin stał się jego portem macierzystym.
Jak podaje TVP Szczecin - armator liczy, że projekt przywrócenia polskiej bandery w żegludze międzynarodowej - prowadzony w Narodowej Radzie Rozwoju przy prezydencie RP, będzie kontynuowany i dojdzie do zmiany przepisów, które pozwolą konkurować na rynku światowym.
"Spotkaliśmy się w tym miejscu - w związku z podsieniem polskiej bandery na naszym statku. To dla nas wyjątkowa sytuacja, gdyż ilość jednostek w polskiej flocie handlowej jest znikoma, czyli sześć. Jest to moment, gdzie warto celebrować tę chwilę. To jest tankowiec i będziemy go używać do własnych celów tzn. do przewożenia paliwa i przywożenia paliwa z krajów bałtyckich - mówi Łukasz Kuś, prezes Oktan Energy V/L Service w wypowiedzi dla TVP Szczecin.
Oktan Energy & v/l Service Sp. z o.o. jest armatorem (właścicielem) statku, a jego armatorem zarządzającym - firma Arcturus Sp. z o.o.
Statek był widziany ostatnio na shipbrokerskich witrynach WWW wystawiony na sprzedaż w cenie 2 500 000 USD.
Produktowiec o nośności niespełna 2500 t został zbudowany w 1997 roku w Stoczni Marynarki Wojennej SA dla armatora norweskiego. W czasie, gdy statek był w budowie (między położeniem stępki, a wodowaniem) stocznię wizytował król Norwegii Harald V.
Zbiornikowiec produktowy (produktowiec) Ängön - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9131199
państwo bandery - Polska (porzednio - Szwecja)
port macierzysty - Szczecin (poprzednio - Hönö)
armator (właściciel) - Oktan Energy & v/l Service Sp. z o.o. (poprzednio - Alba Tankers Aalborg ApS, Dania)
armator zarządzający / zarząd techniczny - Arcturus Sp. z o.o. (poprzednio - Alba Tankers Aalborg ApS, Dania)
stocznia - Stocznia Marynarki Wojennej SA, Gdynia
stoczniowy symbol budowy - 504 (statek zbudowany jako Bjarkoy)
zamówienie - 1995.04.21
położenie stępki - 1996.06.14
wodowanie - 1997.09.21
przekazanie do eksploatacji - 1997.11.21
długość całkowita - 85,25 m
długość między pionami - 79,05 m
długość na wodnicy pływania - 79,059 m
szerokość całkowita - 12,27 m
szerokość konstrukcyjna - 12,04 m (12,05 wg innego źródła)
wysokość boczna - 6,51 m (6,52 m wg innego źródła)
zanurzenie - 5,228 m (5,310 m wg innego źródła)
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 28,00 m
nośność - 2490 t
wyporność - 3680 t
masa statku pustego - 1190 t
tonaż pojemnościowy brutto - 1627
tonaż pojemnościowy netto - 741
pojemność zbiorników ładunkowych - 2193 m³
pojemność zbiorników balastowych - 1215,2 m³
liczba grodzi poprzecznych - 10
moc napędu głównego - MCR 1310 kW (1781 KM)
prędkość eksploatacyjna - 12,00 węzłów
silnik napędu głównego - KRMB-6, Normo / Ulstein Bergen AS, MCR 1310 kW (1781 KM)
zespół prądotwórczy - D16, AB Volvo Penta, MCR 450 kW
awaryjny zespół prądotwórczy - 8V-92TA, GMC
ster strumieniowy dziobowy - 24T3S, Elliott Turbomaschinery SA, Water jet, 315 kW (428 KM)
kocioł - EO 154 Combi, Clayton of Belgium NV
śruba napędowa, nastawna - Finnöy
przekładnia redukcyjna - G60FK, Finnöy
klasyfikacja - DNV GL
notacja klasy +1A1 Tanker for oil E0 ESP Ice(1B) TMON
klasa lodowa - FS Ice Class 1B
To Stocznia (obecnie) Wojenna budowała STATKI ? Niemożliwe.....
Nic nie iwestuja w nowe staki, a te 2 ponad czerdziesto paro letnie ledwo dysza.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.