4 kwietnia 2019 r. na Wydziale Chemii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu odbyło się kolejne posiedzenie Grupy Roboczej ds. projektu "Zielona Stocznia w Polsce". Przewodniczyli mu przedstawiciele MGMiŻŚ oraz Krajowej Izby Gospodarczej.
Posiedzenie stanowiło okazję do podsumowania dotychczasowych prac grupy roboczej w przededniu rozpoczęcia fazy realizacyjnej. Projekt Zielona Stocznia jako jeden z filarów programu Batory w części reindustrializacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jest nowatorskim, interdyscyplinarnym projektem, łączącym podejście ekonomiczne z najwyższymi wymogami ochrony środowiska.
Jest to jeden z kluczowych elementów master-planu stoczniowego i przykład stworzenia w oparciu o najnowocześniejsze technologie funkcjonalności w polskiej branży stoczniowej, która może uzupełnić dotychczas posiadany potencjał.
Te i inne projekty prowadzone pod egidą MGMiŻŚ mają na celu zapewnienie polskiej branży stoczniowej możliwości odbudowy i aktywizacji, tak aby skutecznie konkurować we wszystkich segmentach rynku związanego z branżą stoczniową.
Zielona Stocznia opiera się o koncepcję gospodarki w obiegu zamkniętym (ang. circular economy) co przewiduje wdrożenie technologii pełnego, ekologicznego recyklingu statków i zagospodarowania wszystkich ich części składowych. Projekt daje możliwość zastosowania wielu zaawansowanych technologii opracowanych przez polskich naukowców z dziedzin pozornie luźno związanych z gospodarką morską oraz umiejętności i technologii posiadanych rzez stocznie i ich zaplecze badawczo - rozwojowe.
Przedstawiciele Wydziału Chemii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu od początku aktywnie partycypują w pracach Grupy Roboczej. Posiedzenie Grupy Roboczej otworzył prodziekan ds. nauki Uniwersytetu Adama Mickiewicza prof. dr hab. Marcin Hoffman.
Następnie przedstawiona została Informacja o aktualnej sytuacji w przemyśle stoczniowym w Polsce i na Świecie oraz dane dotyczące portfeli zamówień stoczni, globalnym stanie floty handlowej oraz trendach w zakresie zapotrzebowania na nowe statki oraz usługi recyklingu wycofywanych jednostek.
Omówiono także kwestie związane z wdrożeniem niezbędnego dla realizacji Zielonej Stoczni projektu badawczo-rozwojowego "Opracowanie pilotażowej linii technologicznej do recyklingu jednostek pływających z wykorzystaniem odzyskanych materiałów i czynników roboczych - Zakład Recyklingu Statków".
Podczas posiedzenia przedstawione zostały też informacje na temat toczących się na forum Unii Europejskiej pracach dotyczących demontażu statków, w tym zagadnienia prawne kwalifikowania i przekazywania statków do zakładów recyklingu w różnych krajach.
Uczestnicy spotkania omówili również zagadnienie Innowacji i innowacyjności na przykładzie dobrych praktyk w zakresie współpracy nauki i przemysłu.
rel (UMG)
Z uwagi na tonaż jaki wchodzi w rachubę, mogą to być jednostki klasy "ALANG".
Pakistan i inne nie wchodzą w rachubę.
Ilu referentów widziało stocznie Alang i jakie mają wnioski ?
Co mają do powiedzenia na temat pracujących tam ludzi, współpracujacym ze stoczniami zapleczem, itd.
Przed laty Polska poławiała kryla, gdy podliczono koszty, złota żyła wyschła.
Obawiam się podobnego scenariusza, a chwilowo polecam wycieczkę do Alang.
Odosobnione przykłady z Europy są mało reprezentatywne.
Można wymyślac na koszt państwa projekty badawcze, nadawać im mądre tytuły, organizować sympozja i konferencje. A na podstawowe pytanie, kto w ten interes chce zainwestować odpowiedzi brak. Na pewno nie będą to naukowcy z Poznania, którzy oprócz kilku teoretycznych rozpraw nie wniosą nic do tematu.Bo odbiorcą ich myślowych rozważań jest jakiś tam panstwowy gestor kasy, a nie konkretny podmiot zainteresowany inwestycja i chęć konkurowania na tym rynku z Bangladeszem, czy plażową stocznią w Indiach.
https://www.youtube.com/watch?v=WOmtFN1bfZ8
film - National Geographic.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.