W południowokoreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries (SHI) zwodowano pierwszy z czterech zbiornikowców wahadłowych – Aurora Spirit w ramach kontraktu podpisanego w lipcu 2017 roku. Operatorem statku jest Teekay – potentat żeglugowy w sektorze zbiornikowców.
Zbiornikowce wahadłowe będą bardziej ekonomiczne i ekologiczne. Oczekuje się, że zredukują roczną emisję dwutlenku węgla CO2 o ponad 40 procent w porównaniu do konwencjonalnych statków tego typu.
Zastosowane silniki dwupaliwowe, oprócz skroplonego gazu ziemnego LNG, będą mogły działać na mieszance LNG i Volatile Organic Compounds VOC (Lotnych Związków Organicznych - LZO), czyli gazów odparowujących z ładunku ropy lub produktów ropopochodnych podczas załadunku statku. Wykorzystując odzyskane LZO jako paliwo, zamiast odprowadzać je do atmosfery, wyeliminowana zostanie szkodliwa emisja, a potrzeby bunkrowania statku znacznie zmniejszone.
Ponadto, emisja tlenku azotu (NOx) z silników spalinowych zostanie zmniejszona o ponad 80 procent, tlenku siarki (SOx) niemal całkowicie, a cząstek stałych o ponad 95 procent.
Czytaj także: Teekay Tankers stał się największym armatorem zbiornikowców naftowych średniej wielkości
Na statku zastosowano systemy uznanego, fińskiego koncernu Wärtsilä – w tym system hybrydowy, wykorzystujący baterie akumulatorów na rzecz oszczędności paliwa, redukcji skoków obciążenia (peak load shaving) i poprawy ogólnej redundancji systemu napędowego. To bezpośrednio wpływa na główne urządzenia siłowniane, zmniejszając czas pracy, a co za tym idzie, potrzeby konserwacji i koszty utrzymania oraz eksploatacji.
Szeroki zakres dostaw fińskiego koncernu to także m.in. the Wärtsilä VOC system, czyli system do odzyskiwania i skraplania VOC (LZO), łącznie z systemem przechowywania i podawania do systemu paliwowego silników, silniki dwupaliwowe Wärtsilä 34DF z możliwością zastosowania LNG jako głównego paliwa, układ mieszania paliwa z płynnym LZO, pompy ładunkowe i balastowe Wärtsilä oraz wytwornica gazu obojętnego Wärtsilä.
Zbiornikowce wahadłowe (shuttle tankers) przeznaczone są do odbioru surowej ropy z platform wydobywczych oraz pływających systemów wydobywczych i magazynowych (FPSO, FSO). Ich różne tryby operacyjne wiążą się z poważnymi wyzwaniami w utrzymaniu wydajności. Nowa koncepcja została opracowana w celu pokonania tych wyzwań.
AL, rel (Wärtsilä)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.