Stocznia Safe w Gdańsku (Safe Co. Ltd, Sp. z o.o.), operująca na terenie byłej Stoczni Gdańskiej, zdobyła swoje pierwsze zamówienie bezpośrednio od armatora na w pełni wyposażony statek, który zbudowany będzie pod jej własną marką, na jej własne konto (nie w podwykonawstwie). Zamówiony statek otrzymał stoczniowy symbol budowy 1 (Safe 1).
Będzie to 28-metrowy statek rybacki. Zamówiła go norweska rodzinna firma rybacka Granli Fiskeri AS z Nord-Lenangen, niedaleko Tromsø na dalekiej Północy Norwegii. Armator ten eksploatuje obecnie zbudowany w 1989 r. statek rybacki Slettenberg (GT 171) - znacznie mniejszy od zamówionego w stoczni Safe (GT 451).Do podpisania kontraktu na budowę nowej jednostki ze stocznią doszło najprawdopodobniej w lutym br.
Działająca od 1995 roku stocznia Safe (z zakładem produkcyjnym początkowo w Gdyni, przy nab. Indyjskim), poza licznymi częściowo wyposażonymi kadłubami dla odbiorców m.in. w Holandii, Francji i Norwegii, budowała już także w pełni wyposażone statki, nawet zdawane po próbach morskich w Polsce i udające się o własnych siłach do portu macierzystego w kraju ostatecznego odbiorcy, ale były to dotychczas budowy realizowane w podwykonawstwie lub pod obcą marką (np. Damen Shipyards) - pod ścisłym nadzorem i na zlecenie stoczni zagranicznej, a nie armatora. Były wśród nich m.in. jeden z pierwszych w świecie holowników z napędem hybrydowym i holownik zbudowany specjalnie do obsługi nowych lotniskowców Royal Navy.
Czytaj także:
- Stocznia Safe zdała holownik SD Tempest do obsługi nowych brytyjskich lotniskowców
- Stocznia Safe Ltd przekazała jeden z pierwszych w świecie holowników o napędzie hybrydowym
Statek dla Granli Fiskeri AS będzie pierwszą jednostką przekazaną przez stocznię Safe jako w pełni wyposażona, a zarazem zamówioną bezpośrednio przez armatora i zbudowaną na własne konto.
Piotr B. Stareńczak Fot.: Piotr B. Stareńczak
Safe 1 - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9880817
armator, operator - Granli Fiskeri AS, Norwegia
stocznia - Safe Co. Ltd, Sp. z o.o., Gdańsk
stoczniowy numer budowy - 1
zamówienie - luty 2019
spodziewany termin przekazania do eksploatacji - wrzesień 2020
długość całkowita - 27,97 m
szerokość konstrukcyjna - 10,00 m
wysokość boczna - 4,141 m
tonaż pojemnościowy brutto - 451
tonaż pojemnościowy netto - 165
skompensowany tonaż brutto - 1839 CGT
napęd:
- 1 śruba napędowa o stałym skoku
- moc napędu głównego - MCR 736 kW (1001 KM), CSR 625 kW (850 KM)
- silnik główny - 1 × Yanmar 6N21A-UW (produkcji Yanmar Diesel Engine Co Ltd, Japonia), 4-suwowy, rzędowy, 6-cylindrowy, 210 mm średnicy cylindra, 290 mm skoku tłoka, o mocy MCR 736 kW przy 800 obr./min.