Stocznie, Statki

W sobotę, 18 lutego br., wczesnym popołudniem, port gdański opuścił holownik typu RotorTug o imieniu SD Tempest, przekazany przez stocznię Safe Co. Ltd Sp. z o.o. z Gdańska. Kieruje się do bazy Royal Navy w południowej Anglii.

Jest to holownik zaprojektowany i zamówiony specjalnie z myślą o obsłudze, w bazie Portsmouth Naval Base, nowych, będących obecnie jeszcze w budowie, lotniskowców Royal Navy HMS Queen Elizabeth i HMS Prince Of Wales.

Silny holownik, pierwszy typu RotorTug w brytyjskiej flocie, zakontraktowała (co ujawniono rok temu) w holenderskiej grupie stoczniowej Damen Shipyards, brytyjska grupa Serco, realizująca usługi holownicze i morskie na rzecz Royal Navy w ramach długookresowego zlecenia z brytyjskiego Ministerstwa Obrony. Z kolei grupa Damen Shipyards zleciła budowę w pełni wyposażonego holownika gdańskiej stoczni Safe Co. Ltd Sp. z o.o. działającej na terenie byłej Stoczni Gdańskiej.

Po wcześniejszych, zakończonych pomyślnie próbach morskich na Zatoce Gdańskiej, SD Tempest, o uciągu na palu rzędu 84 T, długości ok. 33 m, szerokości ponad 13 m i mocy napędu głównego niemal 5300 kW, został w ostatnich dniach przekazany odbiorcy, czyli grupie Damen Shipyards.

Przypomnijmy, że projekt holownika oparty na standardowym typie ART 80-32 (opracowany przez kanadyjskie biuro projektowo-konsultingowe Robert Allan) dostarczyła grupa Damen, a dokumentację roboczą (warsztatową) wykonało własne biuro konstrukcyjne Safe Co. Ltd.  Załoga Serco prowadzi holownik do bazy Royal Navy w Portsmouth, dokąd ma on dotrzeć 22 lutego (według informacji dostępnych w dniu wyjścia z Gdańska).

Zgodnie z opatentowaną koncepcją RotorTug®, na holowniku SD Tempest zastosowane są trzy pędniki azymutalne umieszczone pod kadłubem, o jednakowych lub bardzo zbliżonych mocach - dwa w części dziobowej (jak w holowniku ciągnikowym - tractor tug) i jeden w tylnej części (jak w holowniku tylnopędnikowym - ASD). Każdy z pędników napędzany jest oddzielnym silnikiem.

Więcej o samym, zwodowanym w połowie września 2016 r., holowniku i specyficznych cechach przystosowujących go do obsługi okrętów Royal Navy, szczególnie lotniskowców, a także m.in. o roli jego armatora - Serco - w obsłudze baz brytyjskiej marynarki, w naszym wcześniejszym materiale, w którym informowaliśmy także o wcześniejszych holownikach polskiej budowy pracujących dla Royal Navy w barwach Serco i pokazywaliśmy holownik typoszeregu ART 80-32 w akcji w materiale video:

W Gdańsku zwodowano holownik do obsługi nowych lotniskowców Royal Navy.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak

 

SD Tempest - galeria:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter