Pożar w maszynowni zbiornikowca złomowanego na plaży w Chittagong (Bangladesz), odebrał życie dwóm pracownikom. Złomowany statek to Greek Warrior zbudowany w 2000 roku i sprzedany przez greckiego właściciela Polembros Shipping w maju 2018 roku (do stoczni złomowej trafił jako S Warrior pływający pod banderą Palau).
Polembros Shipping w ciągu ostatnich dziesięciu lat wysłał co najmniej 24 wycofane z eksploatacji statki na południowoazjatyckie plaże. Połowa z nich dotarła do brzegów Bangladeszu, gdzie złomowanie statków odbywa się na błotnistych plażach bez zastosowania do podstawowych zasad ochrony środowiska, higieny pracy i zatwierdzonego przez UE kodeksu recyklingu statków. „Greccy armatorzy znajdują się na szczycie listy właścicieli niemal 900 jednostek holowanych na piaszczyste stocznie od 2009 roku” – czytamy na stronie World Maritime News, powołującej się na komunikat NGO Shipbreaking Platform.
Czytaj także: Ekolodzy zarzucają PŻM nieodpowiednie złomowanie statków
Czytaj także: Hapag-Lloyd zezłomuje siedem statków
- Nadszedł czas, aby położyć kres przerażającym praktykom złomowania statków i pociągnąć do odpowiedzialności grecki rząd za nieodwracalne szkody spowodowane przez sztrandowanie (zamierzone wyrzucenie statku na brzeg lub wejście na mieliznę w celu uratowania statku przed zatonięciem lub rozbiciem w wypadku, gdy statek wskutek poważnej awarii ma wielki przeciek wody do wnętrza kadłuba lub całkowicie utracił zdolność manewrowania). Unia Europejska ustanowiła standard, który powinien być przestrzegany przez greckich armatorów nawet, jeśli statki nie pływają pod banderą UE – powiedział Ingvild Jenssen, dyrektor generalny i założyciel NGO Shipbreaking Platform.
W 2018 r. złomowiskom sprzedano łącznie 744 duże oceaniczne statki handlowe, z czego 518 zostało zezłomowanych na plażach Azji Południowej.
AL