W sierpniu 2017 roku norweska stocznia Larsnes Mekaniske Verksted AS zdobyła kontrakt od armatora Zephyr Fishing Company Ltd. (LHD Ltd) z Lerwick na Szetlandach na budowę ok. 75-metrowego trawlera pelagicznego. Właśnie zwodowano w Gdańsku tę jednostkę, która - jako częściowo wyposażona - zostanie przekazana stoczni w Norwegii.
Projekt statku, opracowany w ścisłej współpracy z armatorem, oznaczony symbolem ST-125, dostarczyła norweska firma Skipsteknisk AS z Ålesund. Będzie to już trzeci statek projektu Skipsteknisk w barwach szkockiego armatora Zephyr (poprzedni był zbudowany w roku 1996).
Na nowym trawlerze zaplanowano m.in. zbiorniki na ryby z wodą chłodzoną oraz przetwórnię do wstępnej obróbki ryb.
Stocznia Larsnes zleciła budowę częściowo wyposażonego statku o nazwie Zephyr (LK 394) polskiemu partnerowi, z którym współpracuje już od kilku lat - stoczni Marine Projects Ltd. (Zephyr stanowi siódmą nową budowę realizowaną z podziałem pracy przez obie firmy, dotychczas były to głównie nie statki połowowe, a jednostki do przewozu żywych ryb z farm łososiowych).
Czytaj także: Trawler, taklowiec i statek na kraby w jednym - częściowo wyposażony, z Gdańska
Zephyr został zbudowany na terenie stoczni Marine Projects nad Martwą Wisłą na gdańskich Stogach.
W ostatnich dniach został przesunięty z placu montażowego przy nabrzeżu na barko-ponton Conrad 2. Po przeholowaniu do stoczni Remontowa SA, zwodowano go na jednym z jej mniejszych doków pływających we wtorek, 5 lutego.
Statek, po pracach wykończeniowych i wyposażeniowych w Norwegii, ma być przekazany do eksploatacji w lecie tego roku.
PBS, rel
ilustracje: Skipsteknisk, Larsnes, Sławomir Lewandowski
Zephyr - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9841988
nr rybacki - LK 394
państwo bandery - Wielka Brytania
armator, zarządca i operator - LHD Ltd, Wielka Brytania
armator zarejestrowany - Zephyr Fishing Co Ltd, Wielka Brytania
stocznia (kadłub, częściowe wyposażenie) - Marine Projects Ltd Sp z o.o., Gdańsk
stocznia (wyposażenie ostateczne, główny kontraktujący) - Larsnes Mekaniske Verksted AS, Larsnes, Norwegia
stoczniowy symbol budowy - Larsnes 63 / Marine Projects 048
położenie stępki - 05.03.2018
wodowanie - luty 2019
długość całkowita - 75,40 m
długość między pionami - 67,20 m
szerokość - 15,00 m
zanurzenie - 7,00 m
wysokość boczna - 6,30 m
wysokość do pokładu ochronnego - 9,00 m
tonaż pojemnościowy brutto - 2870
tonaż pojemnościowy netto - 850
CGT - 6844
pojemność 12 zbiorników na ryby z wodą chłodzoną (tzw. RSW tanks) - 2500 m³
pojemność zbiorników balastowych - 250 m³
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 500 m³
prędkość eksploatacyjna - 17 węzłów
moc napędu głównego - MCR 6960 kW (9463 KM)
silnik napędu głównego - Wärtsilä 12V32 (według innych źródeł - 12V33)
śruba napędowa - 1 × nastawna, napędzana poprzez przekładnię redukcyjną przez silnik wysokopręzny
silniki pomocnicze (zespołów prądotwórczych) - 2 × Caterpillar 3512B o mocy MCR 1230 kW - każdy
prądnice (w zespołach prądotwórczych) - 2 × 1200 kW (prąd zmienny)
prądnica wałowa - 1 × 3100 kW (prąd zmienny)
stery strumieniowe - Brunvoll, 1 × 1300 kW (1767 KM) - dziobowy; 1 × 960 kW (1305 KM) - rufowy
miejsca dla załogi - 16 (według innych źródeł 14)
klasyfikacja - DNV GL
notacja klasy: +1A1, EO, Fishing Vessel.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.