Biuro projektowo-konsultingowe Groot Ship Design z Holandii, posiadające także oddział w Polsce, dostarczyło projekt koncepcyjny zbiornikowca zrealizowany na zamówienie przedsiębiorstwa żeglugowego Asahi Tanker i przedsiębiorstwa Exeno-Yamizu Corporation z Japonii. Jak twierdzi firma, statek - jako pierwszy w swoim rodzaju - ma mieć napęd całkowicie elektryczny (all electric).
Jego podstawowym źródłem energii będzie energia elektryczna, uzyskana poprzez zastosowanie baterii litowo-jonowych. Według obu firm, projekt koncepcyjny, określany jako "e5", obejmuje pięć podstawowych elementów - elektryfikację (electrification), dbałość o środowisko (environment), ekonomię (economy), efektywność (efficiency) i rozwój przez ewolucję (evolution).
Groot Ship Design dostarczył projekt wstępny / bazowy, który został następnie uzupełniony i rozwinięty następnie przez wspomniane firmy japońskie, przy udziale towarzystwa klasyfikacyjnego ClassNK jako konsultanta w sprawach projektowania ogólnego statku i układu napędowego.
Zbiornikowiec o tonażu pojemnościowym brutto 499 jednostek, zaprojektowany według kocepcji e5 Pure Electric Tanker, charakteryzować ma 60 m długości i 10,3 m szerokości oraz pojemność zbiorników ładunkowych równa 1300 metrów sześciennych. Będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne o mocy po 350 kW oraz dwa dziobowe stery strumieniowe po 130 kW. Jednostka ma także otrzymać system automatycznego cumowania w oparciu o przyssawki lub panele magnetyczne.
Pierwszy tego typu statek ma zostać przekazany w czwartym kwartale 2020 r. i pracować jako zbiornikowiec bunkrowy w Zatoce Tokijskiej.
Prowadzone są również prace nad stworzeniem projektów statków przybrzeżnych "e5", które charakteryzowałyby się dłuższym zasięgiem.
AL
Ilustr.: Groot Ship Design
Francuz Plante wynalazł akumulator ołowiowy i już w 1863 roku podjęto próby zastosowania na okrętach podwodnych, w 1882 r. na Tamizie próbowano łódź o napędzie elektrycznym , w 1886 r. w Tilbury zbudowano okręt podwodny Nautilus z napędem elektrycznym ..........
przecież NIE piszą o pierwszym STATKU (w ogóle) elektrycznym, tylko o pierwszym elektrycznym ZBIORNIKOWCU BUNKROWYM...
jad i chęć "dowalenia", żeby tylko dowalić zalewają szare komórki...
np. ciekawostką jest holownik niemiecki pływający na początku XX wieku na kanale Teltow był to holownik podobny do trolejbusa korzystał z trakcji elektrycznej zawieszonej nad kanałem. Tak więc opowiadania o tym, że biuro konstrukcyjne z Holandii coś nowego wymyśliło i zaprojektowało mijają się z prawdą.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.