Na początku ub. tygodnia do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA wchodzącej w skład grupy kapitałowej Remontowa Holding SA wpłynął Grande Dakar – określany przez armatora jako container / ro-ro carrier (statek kombinowany – kontenerowiec i ro-ro). To druga, po Grande Lagos, tego typu jednostka, która w ostatnich miesiącach wpłynęła na remont do tej stoczni.
Głównym zadaniem jest przebudowa układu odprowadzania spalin, a co za tym idzie - także komina, polegająca na montażu scrubbera (inaczej płuczki spalin), który ogranicza emisję związków siarki do atmosfery. Konieczność takiej przebudowy wynika z dyrektywy „siarkowej”, którą kilka lat temu przyjął Parlament Europejski dostosowując tym samym prawo Unii Europejskiej do nowych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej, zawartych w konwencji MARPOL.
Regulacja ta wprowadziła obowiązek stosowania od 1 stycznia 2015 roku paliw żeglugowych o zawartości siarki do 0,1 proc. Dotyczy to statków przebywających w tzw. SECA (strefach kontroli emisji), obejmujących m.in. akweny Morza Bałtyckiego, Morza Północnego i Kanału La Manche. W związku z tym, że paliwo niskosiarkowe było i wciąż jest znacznie droższe, nawet do 60 proc., od wcześniej stosowanego o zawartości siarki do 1 proc., armatorzy szukają innych dróg dostosowania statków do nowych regulacji.
Takim sposobem, umożliwiającym dalsze korzystanie z tańszego paliwa wysokosiarkowego, jest przebudowa układu wydechowego statku związana z instalacją systemu płuczek spalin, który redukuje zawartość siarki w gazach wylotowych statku do ilości dozwolonej przez regulacje IMO. Gdańska Stocznia Remontowa SA jako jedna z pierwszych zajęła się montażem tego rodzaju urządzeń na statkach. Rocznie kilka jednostek przechodzi tego typu modernizacje, głównie są to promy pasażerskie, rop-pax i ro-ro.
Grande Dakar został zbudowany w 2015 roku w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard w Ulsan. Pływa pod włoską banderą, a jego portem macierzystym jest Palermo. Jednostka należy do Grupy Grimaldi, której siedzibą jest Neapol. Istniejąca od 1947 roku firma jest międzynarodową grupą logistyczną specjalizującą się w transporcie morskim samochodów osobowych, taboru kolejowego, kontenerów i pasażerów
Sławomir Lewandowski
Fot.: Sławomir Lewandowski
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.