Kontroler-22 - nowa jednostka kontrolno-inspekcyjna przeznaczona do obsługi Urzędu Morskiego i Kapitanatu Portu w Gdyni zacumowała 5 grudnia o godz. 23:20 w polskim porcie. Stanowi ona część zakupów Urzędu Morskiego, do których dołożyła się z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Unia Europejska.
Statek został zbudowany w stoczni Uudenkaupungin Työvene Oy z Finlandii. Stocznia poinformowała o zdobyciu kontraktu na projekt i budowę, w efekcie wygranego przetargu, we wrześniu 2017 r.
Statek kontrolno-inspekcyjny ma 23 m długości i zbudowana jest pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków i posiada notację lekkiej klasy lodowej. Jednostka osiągać może maksymalną prędkość 20 węzłów.
Statek inspekcyjny przyprowadziła do Gdyni załoga stoczniowa. Jednostka przejdzie teraz proces odbioru technicznego. Po uzyskaniu wszystkich niezbędnych dokumentów, statek będzie wykonywał zadania inspekcyjne, m.in. dla potrzeb Kapitanatu Portu Gdynia na akwenach portowych i przystoczniowych, na torach wodnych, kotwicowiskach oraz innych akwenach użytkowych dróg morskich w rejonie portu Gdynia i rejonu Zatoki Gdańskiej.
Modernizacja taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni obejmuje zakup: specjalistycznej jednostki hydrograficznej wraz z wyposażeniem (nowym systemem gromadzenia i obróbki danych hydrografii cznych); jednostki dla obsługi Kapitanatu Portu Gdynia; jednostki do obsługi oznakowania nawigacyjnego na wodach Zalewu Wiślanego oraz dwóch szybkich jednostek kontrolno-inspekcyjnych. Nowe statki zastąpią jednostki wyeksploatowane i przestarzałe.
Jednostka hydrograficzna - katamaran - otrzyma imię Konstelacja (na wizualizacji i na zdjęciu ze stoczni pod zdjęciami Kontrolera-22, poniżej). Jest obecnie w trakcie wyposażania. Budowana jest w tej samej fińskiej stoczni, w której powstał Kontroler-22.
Celem projektu jest zwiększenie efektywności realizacji zadań Urzędu Morskiego w Gdyni, związanych z utrzymaniem infrastruktury dostępu do portów od strony morza (w tym należących do sieci TEN-T), utrzymania porządku prawnego i ochrony środowiska. Poprawi się jakość wyposażenia portów morskich wschodniego wybrzeża Polski. Tym samym wzrośnie ich konkurencyjność.
Projekt " Wymiana taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni" o wartości 83 515 500 zł (z kwotą dofinansowania z UE 70 988 175 zł) będzie realizowany do końca sierpnia 2019 r.
rel (CUPT, UM w Gdyni), PBS
Statek inspekcyjny Urzędu Morskiego w Gdyni Kontroler-22 - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 22,80 m
szerokość całkowita (z odbojnicą) - 5,75 m
wysokość od linii wody (przy złożonym maszcie) - 6,90 m
zanurzenie - 1,60 m
klasyfikacja - PRS
notacja klasy statku: * mKM III [1] Lm2
prędkość ekonomiczna - 12,00÷14,00 węzłów
prędkość maksymalna - powyżej 20 węzłów
liczba załogi/osób - 12 osób (3 osoby załogi + 9 pasażerów)
obszar działania - obszar III (do 20 Mm od linii brzegowej)
silniki główne: 2 × Caterpillar C18 o mocy 746,5 kW każdy
zespół prądotwórczy - 1 × Caterpillar C2.2 24,5 kW
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.