W stoczni Remontowa Shipbuilding SA należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding w Gdańsku odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod budowę pierwszego z serii statku wielozadaniowego budowanego na zamówienie Urzędu Morskiego w Szczecinie. Posłuży m.in. do obsługi oznakowania nawigacyjnego, holowania, a także jako lodołamacz. W ramach ceremonii położenia stępki, tradycyjnie zaspawano w konstrukcji "monety na szczęście".
W wydarzeniu uczestniczyli m.in. Piotr Dowżenko – prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding SA, Maciej Styczyński – naczelnik Wydziału Przemysłu Okrętowego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Zenon Kozłowski – zastępca dyrektora ds. oznakowania nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Szczecinie, Paweł Szumny - zastępca dyrektora ds. technicznych w Urzędzie Morskim w Szczecinie, Wiesław Piotrzkowski – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, a także przedstawiciele sprawującego nadzór nad budową jednostki towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków SA z prezesem Andrzejem Madejskim na czele.
- Mimo tej jesiennej aury przeżywamy dzisiaj radosny moment w historii naszej stoczni i historii polskiej aktywności na morzu – mówił Piotr Dowżenko, prezes Remontowa Shipbuilding SA. – Uroczystość położenia stępki pod budowę pierwszej jednostki wielozadaniowej dla Urzędu Morskiego w Szczecinie, w praktyce oznacza zakończenie bardzo ważnych etapów budowy, takich jak projektowanie, wybór i zamówienie urządzeń oraz przygotowanie elementów potrzebnych do budowy jednostki w jej finalnym kształcie. Jest to niezwykle ciekawy i ambitny projekt, z którego jesteśmy dumni – dodał.
Jednostkę, poza główną funkcją obsługi prac hydrograficznych i stawiania pław, będzie także charakteryzować zdolność zwalczania różnego rodzaju zagrożeń, w tym walkę z rozlewami, funkcje przeciwpożarowe, ratownicze, holownicze, a także zdolność do żeglugi w warunkach lodowych. Niskie zanurzenie, wysoka manewrowość, podwyższona wytrzymałość kadłuba czy obsługa pojazdów podwodnych to wymagania, z którymi zmierzyli się z sukcesem projektanci z biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design & Consulting.
Podczas uroczystości zapowiedziano kolejne ważne wydarzenia dot. realizacji tego przedsięwzięcia. W pierwszym półroczu 2019 roku zaplanowano położenie stępki pod budowę siostrzanej jednostki dla Urzędu Morskiego w Gdyni oraz wodowanie kadłuba pierwszego statku wielozadaniowego.
- Dla mnie to jest szczególny dzień, bo marzenie, aby wymienić nasze ponad 35-letnie jednostki, czyli Zodiak i Planeta, w końcu nabiera fizycznego kształtu – mówił Zenon Kozłowski - zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. - Na tamtych jednostkach ciążył kryzys lat 80-tych. Od samego początku nie były w pełni wyposażone. Mam nadzieję, że w końcu doczekamy się jednostek specjalistycznych z prawdziwego zdarzenia o światowym poziomie – dodał.
Z kolei Wiesław Piotrzkowski – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni dodał, że przed administracją morską stoi obecnie bardzo dużo wyzwań. – Miliardowe nakłady w pogłębianie torów podejściowych do wszystkich, najważniejszych portów, tor Szczecin-Świnoujście, tor podejściowy do portu północnego, budowa falochronów… Naprawdę, wiele się dzieje.
Statki budowane z finansowym wsparciem Unii Europejskiej przekazane będą armatorowi w połowie 2020 roku.
Więcej o budowie jednostek można przeczytać we wcześniejszej publikacji Portalu Morskiego:
Statki wielozadaniowe dla Urzędów Morskich mają powstać w Gdańsku
Poniżej relacja video z wydarzenia:
Stępka pod statek dla Szczecina
AL
Fot.: Sławomir Lewandowski
Na zdjęciach poniżej m.in. Piotr Dowżenko - prezes Remontowa Shipbuilding SA i Zenon Kozłowski - zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Cuda się dzieją w Radiu Szczecin. I facet nadal pracuje i ma sie dobrze. Chyba, że on nie jest na etacie dziennikarza tylko wróżbity, no wtedy wszystko staje sie jasne.
Pharos 84m x 16.5 m, 3672 GT i B-618 60 m x 12.8 m, 1273 GT. Siłą rzeczy są to rózne jednostki o róznych możliwościach.
Ale skoro Unia dopłaca, to brawa.
Mieczyslaw
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.