W poniedziałek, 14 bm. przebudowany w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA zbiornikowiec Hanne Knutsen opuścił stocznię i wypłynął na pełne morze, gdzie przeprowadzono ostatnie próby przed przekazaniem statku armatorowi. W niedzielę, 20 maja, jednostka popłynęła do Haugesund w Norwegii.
Projekt Martin Linge FSO, czyli przebudowa zbiornikowca wahadłowego Hanne Knutsen na FSO (z ang. Floating, Storage and Offloading - jednostkę do magazynowania i wstępnego przetwarzania ropy odbieranej z platform wiertniczych na polu naftowym Martin Linge) to jeden z najbardziej złożonych technicznie projektów w tym segmencie rynku w Europie, który Remontowa SA realizowała dla światowych potentatów z branży offshore oil & gas. Był to także drugi największy, ze względu na skalę i stopień złożoności technicznej, projekt w historii stoczni Remontowa SA (największym dotąd projektem tego typu była przebudowa platformy FPF-1).
Na przebudowę statku Hanne Knutsen składały się między innymi: podział zbiorników ładunkowych, montaż systemów rurociągowych (ponad 30 km), instalacja nowych systemów elektrycznych i elektronicznych (m.in. położenie ponad 400 km kabli), montaż systemu wyładunku na rufie, wymiana lądowiska dla helikopterów, dobudowa pokładu na rufie i rozbudowa nadbudówki. Realizując to przedsięwzięcie przerobiono ok. 5 tysięcy ton stali.
Urobek pobierany z platformy dzięki zainstalowanym na jednostce FSO urządzeniom będzie wstępnie oczyszczany, odsalany i przekazywany na zbiormikowce wahadłowe, którymi trafi do dalszej obróbki w rafinerii.
Innowacyjność statku typu FSO po przebudowie w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA, polega m. in. na tym, że będzie miał możliwość zasilania prądem pochodzącym z lądu, z tego względu cały projekt będzie bardziej przyjazny dla środowiska. Oprócz tego, sterowanie jednostką FSO będzie możliwe zarówno z lądu, jak i z pobliskiej platformy wydobywczej.
Pole Martin Linge obfitujące w bogate zasoby ropy naftowej i gazu ziemnego, znajdujące się w norweskiej części Morza Północnego, eksploatowane jest przez konsorcjum firm Equinor Energy AS (70%) i Petoro AS (30%).
IG, AL
Fot.: Maciej Bielesz
10.03.2014 podpisano kontarkt na przebudowę
04.2015 cięcie pierwszych blach
10.09.2015 cumowanie statku w Remontowej
Ostatnie dostawy planowano na czerwiec 2016 a na koniec 2016 zaplanowano przekazanie jednostki.
Planowane zwiększenie masy tankowca opiewalo na 7000 ton.
Duzą część prac maszynowych wykonano na stoczni Galati w Rumunii.
Gdy 14.02.2018 prezentowano "najazd" promow na Remontową, na tle bieli ładnie prezentuje się Hanne.
Być moze cos przeoczyłem, liczę na uzupełnienie.
I pytanie retoryczne, jak wygląda podsumowanie finansowe tego kontraktu?
Mieczyslaw
Wow
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.