Pierwsze w tym roku wodowanie Nauty - 1 lutego w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego 82-metrowego trawlera pelagicznego Serene. Jednostka o stoczniowym numerze budowy 441 przeznaczona jest dla odbiorcy z Danii - stoczni Karstensens Skibsværft A/S ze Skagen, do której zwodowany dzisiaj kadłub odholowany ma być za kilkanaście dni lub kilka tygodni.
Jednym z uczestników dzisiejszego wodowania w Gdańsku był Knud Degn Karstensen, dyrektor naczelny stoczni Karstensens Skibsværft A/S, dla której Serene będzie już 13. częściowo wyposażonym statkiem dostarczonym przez stocznię Nauta.
Ostatecznym odbiorcą, po pracach wykończeniowych i doposażeniu jednostki przez stocznię duńską, będzie armator Serene Fishing Comnpany Ltd z Walsey na Szetlandach. Statek ma być zatrudniony do połowów na Oceanie Atlantyckim i na Morzu Północnym.
Wartość kontraktowa statku, to 31 mln euro.
Częściowo wyposażone jednostki z polskich stoczni, dostarczane są stoczniom nordyckim zazwyczaj za ok. 1/5 do 1/3 ostatecznej ceny gotowego statku.
Serene (LK 297) to trawler służący do połowów pelagicznych. Jednostka jest jednym z większych statków rybackich budowanych obecnie w stoczni Nauta. Ma 82 m długości i ponad 17 m szerokości, a zanurzenie trawlera wynosi 5,9 m.
Budowa statków do połowu ryb (dotychczas w przytłaczającej większości - częściowo wyposażonych w podwykonawstwie dla stoczni zagranicznych) stanowi jedną ze specjalności Zakładu Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta. W ubiegłym roku stocznia zwodowała pięć statków, a na ten rok ma w planie wodowanie siedmiu jednostek.
PBS, rel (MS TFI)
Fot.: SR Nauta SA; Rys.: Karstensens
Serene (stoczniowy nr budowy 441) - charakterystyka podstawowa:
stocznia - Karstensens Skibsværft A/S, Skagen, Dania
projektant - Karstensens Skibsværft A/S
armator - Serene Fishing Company Ltd., Wielka Brytania
port macierzysty - Whalsay, Szetlandy
spodziewane przekazanie gotowego statku - czerwiec 2018 r.
długość całkowita - 82,00 m
szerokość konstrukcyjna - 17,20 m
wysokość boczna do pokładu ochronnego - 12,35 m
silnik napędu głównego - MAN 12VL32/44 CR
śruba napędowa - średnica 4500 mm, Scana Volda
zespoły prądotwórcze - 2 × oparte na silnikach MAN21/32 - 1250 kWe każdy
stery strumieniowe - 2 × Brunvoll - 1300 kW każdy
wciągarki, inne hydrauliczne urządzenia pokładowe - Karmøy Winch
system RSW- Johnson Controls, 2 × 1471 kW
system podciśnieniowy - Iras, 4 × 66 kW / zbiorniki 2 × 4200 l
pojemność zbiorników RSW - 2900 m³
miejsca dla załogi - 12
klasyfikacja - DNV GL
notacja klasy + 1A1 Fishing Vessel Ice E0 TMON
Nauta kolejny raz udowadnia, że liczy się cel, a nie środki.
Zwodowano, może będzie kasa nawet na wypłaty!
Typowy polski Janusz który zna się na wszystkim najlepiej!!!!
Pozdrawiam polski strategiczny podatniku.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.