Stocznie, Statki

Gdańska stocznia Alkor Sp. z o.o. podpisała 12 grudnia kontrakt na budowę taklowca dla armatora z Islandii. Statek, który otrzyma imię Páll Jónsson i będzie nosił na burcie numer rybacki GK 7, zamówiony został przez armatora Vísi hf. (Visir) z Grindavík.  

Jednostka ma być największą w historii islandzkiego armatora. Będzie też pierwszym statkiem nowo-budowanym "od stępki" w stoczni znanej dotąd z remontów i przebudów.

Wartość kontraktowa statku wynosi 7,5 miliona euro (prawie 1 mld koron islandzkich). Nie wiadomo jednak, czy w budowę statku zaangażowane będą jakieś dostawy armatorskie niewliczone w tę kwotę, czy też jest to całkowita wartość statku wraz z kompletnym wyposażeniem.

Budowa statku Páll Jónsson ma się rozpocząć w styczniu 2018 roku i zakończyć do połowy roku 2019.

Taklowiec (longliner) ze stoczni Alkor ma mieć 45 m długości i 10,5 m szerokości. W jego ładowniach ma się pomieścić około 130 ton ryb. Statek ma być napędzany silnikiem Caterpillar.
Z trzech pokładów statku, jeden ma być przeznaczony na pomieszczenia załogi (w tym - jednoosobowe kabiny dla 14 osób).

Jednostka została zaprojektowana w głównej części przez biuro projektowo-konsultingowe Navis z Rejkjawiku, a także - w części elektrycznej - przez Raftíðni, również z Rejkjawiku.

Visir hr. jest największym na Islandii armatorem taklowców. Ma obecnie pięć tego rodzaju jednostek. Są to Pál Jónsson, Jóhanna Gísladóttir, Sighvatur, Kristín i Fjölnir. Obecnie eksploatowany Pál Jónsson, który ma być zastąpiony przez nowy statek ze stoczni Alkor, ma 50 lat. Fjölnir został w bardzo znacznym stopniu przebudowany i zmodernizowany w Polsce w zeszłym roku.

Z kolei jednostka Arney (dawniej Skarðsvík) ma być przebidowana w przyszłym roku w Polsce i stać się nowym Sighvatur GK 57 zastępując statek teraz obecny pod tą nazwą we flocie Visir. Przebudowa będzie zakrojona na szeroką skalę. Ze "starego" statku ma pozostać jedynie ok. 2/3 konstrukcji stalowej, a całe wyposażenie ma być wymienione na nowe.

Stocznia Alkor wielokrotnie już remontowała i przebudowywała statki, głównie rybackie (w niektórych przypadkach były to daleko idące przebudowy), dla armatorów islandzkich.
W pewnym sensie za "częściowy" debiut Alkoru na rynku nowych budów można uznać niedawno przekazany taklowiec Stormur, który został w Polsce wyposażony jako kadłub powstały w zagranicznej stoczni, ale zanim trafił do Alkoru nie był nigdy dokończony i wyposażony, a w Gdańsku został znacząco zmodyfikowany konstrukcyjnie, nie tylko przez przedłużenie. O statku tym jeszcze będziemy na łamach Portalu Morskiego informować.

PBS

Rys., Fot.: Jón Steinar Sæmundsson

Statek dla Visir hr. zamówiony w stoczni Alkor w Gdańsku - wizualizacje
Podpisanie kontraktu między stocznią Alkor a islandzkim armatorem Visir hr.

Statek dla Visir hr. zamówiony w stoczni Alkor w Gdańsku - wizualizacje Podpisanie kontraktu między stocznią Alkor a islandzkim armatorem Visir hr.Podpisanie kontraktu między stocznią Alkor a islandzkim armatorem Visir hr.
+4 Taklowiec
Duza sprawa dla Alkor i Visir Hf. Islandia ma 20 taklowcow z tego tylko 2 są zbudowane jako takie.
Sa to: Tjaldur SH 270 IMO 9050709 i Orvar SH 777 IMO 9050711 oba po 43m rok budowy 1992. Pozostałe to stare przerobki.
Istotną była budowa (przebudowa) Stormur HF 294. Sekcja z zarzuconej jednostki o długości 22 m została przywieziona z Kanady do Gdyni. W Alkor zrobiono z jej udziałem 45.6m taklowiec.
Nowa jednostka nalezy do srednich w swojej klasie.Jest dedykowana do połwu ryb przydennych.
Duza liczba taklowców (przypuszczalnie 5000) poławia"tuńczyki".Lina moze osiagać 150 km.
Główni operatorzy to Chiny,Korea,Tajwan i inne. Większe z nich swoje połowy zamrazają.
Mieczyslaw
15 grudzień 2017 : 15:01 Mieczyslaw | Zgłoś
-2 dobre foto
ten gość w laczkach to rozumiem prezes z polskiej firmy ? :)
17 grudzień 2017 : 16:41 Prezes | Zgłoś
+1 No co ty ?
Prezes zasiada w środku
21 grudzień 2017 : 11:16 MyliszSIE | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter