Rumuńska stocznia Vard Tulcea przekazała ostatnio duży, częściowo wyposażony blok kadłuba statku o stoczniowym numerze budowy Fincantieri 6271, czyli wycieczkowca Costa Venezia zbudowany na zlecenie stoczni z Włoch.
Sekcje i bloki na wycieczkowce budowane w Niemczech czy Francji polskie stocznie dostarczały już od dość dawna. Obecnie w zamówieniach stoczni Crist jest większy blok kadłuba statku wycieczkowego przeznaczony dla stoczni STX France (dawniej Chantiers de l'Atlantique). Będzie to najprawdopodobniej największa, częściowo wyposażona, część kadłuba statku pasażerskiego, jaka została dotąd w Polsce zbudowana lub zamówiona. Będzie prawdopodobnie odholowana z Gdyni do Francji na własnej pływalności.
Czytaj także: Crist buduje bloki na wycieczkowce typu ''Meraviglia'' i ''Meraviglia+'' (jeden z nich, o masie prawie 6000 ton, ma mieć długość 125 m).
Tymczasem ostatnio taki duży blok kadłuba (część dziobową oraz śródokręcie), odholowany do stoczni zamawiającej, zwodowała stocznia Rumuńska Vard Tulcea.
O ile sekcje czy bloki na wycieczkowce z Polski były / mają być przekazywane między niezależnymi firmami, to w przypadku nowego dużego bloku wycieczkowca z Ruminii wszystko "zostaje w rodzinie". Stocznia Tulcea w Rumunii należy bowiem do grupy Vard, a ta z kolei jest spółką zależną włoskiego, państwowego koncernu Fincantieri, jednego ze ścisłej czołówki światowych liderów budowy statków pasażerskich.
Duża część kadłuba statku Costa Venezia została zwodowana w procesie trwającym od 12 do 15 listopada (zawierającym m.in. przesuwanie ze stanowiska montażu kadłuba na ponton dokowy i właściwe wodowanie), a opuściła stocznię Vard Tulcea 18 listopada na holu nowej jednostki Germania włoskiego armatora Rimorchiatori Riuniti, przekazanej do eksploatacji na początku tego roku przez inną stocznię rumuńską - Damen Galati (typu Damen ASD 2913 - niemal bliźniaczej w stosunku do Herkulesa eksploatowanego przez WUŻ Gdańsk). Zespół holowniczy ma dotrzeć do stoczni w Monfalcone 26 listopada br.
Costa Venezia (nr IMO 9801689), ma być wycieczkowcem o tonażu pojemnościowym brutto 135 500 jednostek, długości całkowitej 323,00 m i miejscach dla maks. 5260 pasażerów w 2116 kabinach oraz dla 1450 osób załogi, łącznej mocy napędu głównego 62 400 kW (84 838 KM) i prędkości do 21 węzłów.
Statek (jednostka siostrzana statków Carnival Vista i Carnival Horizon), zamówiony w kwietniu 2016 r. przez Carnival Corporation dla spółki zależnej - armatora Costa Crociere SpA w stoczni Fincantieri Monfalcone, ma być przekazany do eksploatacji w 2019 roku.
PBS
Fot.: Vard Tulcea
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.