Wärtsilä dostarczy silniki, system nawigacyjny i szeroką gamę innych urządzeń i systemów, dla nowo budowanego, ekologicznego promu dla Viking Line. Jednostka powstaje w stoczni Xiamen Shipbuilding w Chinach.
Statek zostanie wyposażony w sześć dwu-paliwowych silników Wärtsilä 31DF, zasilanych głównie skroplonym gazem ziemnym (LNG). Wersja dieselowska tego produktu została uznana w Księdze rekordów Guinnessa za najbardziej wydajny, czterosuwowy silnik wysokoprężny.
Firma Wärtsilä dostarczy także własny system magazynowania i zasilania LNGPac oraz zaawansowany, Compact Silencer System (CSS) – tłumik hałasu układu odprowadzania spalin, wysokiej jakości ster strumieniowy, system zarządzania wodą balastową (Ballast Water Management System, BWMS) oraz zintegrowany system nawigacyjny Nacos Platinum. Ten ostatni umożliwi monitorowanie statku z kilku stanowisk pokładowych.
Niedawno wprowadzony system Wärtsilä SmartPredict także zostanie zastosowany na pokładzie nowego statku. To innowacyjne oprogramowanie zapewni statkom większe bezpieczeństwo i bardziej wydajną eksploatację, dzięki wyświetlanej przewidywanej pozycji i statku. Ocenia także siłę wiatru i wpływ fal na kadłub statku.
Jednostka od 2021 roku będzie kursować po Morzu Bałtyckim, między Finlandią a Szwecją. Będzie to pierwszy prom tej wielkości i o takim standardzie zasilany LNG.
Projekt wykonało biuro projektowo-konsultingowe Deltamarin, posiadające oddział w Polsce. Wiadomo też, że budowa nowej jednostki dla Viking Line powstanie z dużym udziałem polskich inżynierów.
Warto dodać, że udział konstruktorów z Trójmiasta nie ogranicza się do wykonania i koordynacji dokumentacji roboczej. Bardzo często, zarówno dokumentacja techniczna, jak i obliczenia wytrzymałościowe czy statecznościowe wykonywane są także w Polsce.
Budowę promu oszacowano na kwotę 194 miliony euro. Będzie miał 218 m długości, linię ładunkową o długości 1500 m, a na pokład zabierze 2800 pasażerów.
Czytaj także: Bałtyckie promy z Deltamarin
AL, rel (Wärtsilä)