Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Stocznia Remontowa "Nauta" SA w Gdyni została wybrana przez szwedzką grupę zbrojeniową Saab jako wykonawca platformy statku rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Kontrakt podpisano w środę, 26 kwietnia po południu w Gdyni.
Wcześniej, 11 kwietnia br., Saab ogłosił, iż otrzymał od szwedzkiej agencji zamówień obronnych FMV kontrakt na zaprojektowanie, budowę oraz dostawę statku wywiadowczego dla marynarki wojennej kraju. Całkowita wartość tego kontraktu to 730 milionów koron szwedzkich (ok. 80,6 mln USD), a jego realizacja ma nastąpić w latach 2017-2020.
Stocznia Remontowa "Nauta" SA odpowiedzialna będzie za całość prac przy budowie, wodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu. Będzie to więc dostarczona przez polską stocznię w pełni wyposażona (zdolna do samodzielnej żeglugi) jednostka pływająca bez zasadniczego wyposażenia decydującego o jego funkcji (czyli "platforma" dla systemu SIGINT). Następnie w stoczni Saab w Karlskronie nastąpi montaż specjalistycznego wyposażenia wywiadu elektronicznego oraz finalny etap prób morskich (SAT - Sea Acceptance Tests) przed przekazaniem go użytkownikowi.
Polska stocznia posiada - jak napisano w oficjalnym komunikacie stoczni - długoletnie doświadczenie i przygotowanie techniczne, a jej położenie geograficzne sprzyja realizacji strategii rozwoju Saab w sektorze morskim. Kontrakt z polskim partnerem wynika ponadto z ustaleń memorandum porozumienia (MoU) zawartego pomiędzy Saab a PGZ w październiku 2016 r.
- Dla Stoczni Remontowej Nauta udział w tym przedsięwzięciu będzie szansą na dalszy, dynamiczny rozwój i możliwość zwiększenia portfela zamówień na statki, nie tylko na arenie krajowej. Jako Nauta posiadamy wykwalifikowaną kadrę, mamy odpowiednią infrastrukturę i wieloletnie doświadczenie. Jesteśmy firmą, która bardzo szybko się rozwija, stawia na innowacyjność, odważnie i z powodzeniem wchodzi na nowe obszary techniczne - to wszystko sprawia, że jesteśmy przygotowani do udziału w projekcie, jakim jest budowa jednostki o specjalnym przeznaczeniu - tłumaczy Sławomir Latos, prezes Stoczni Remontowej "Nauta" SA.
- Okręty wywiadowcze muszą wyróżniać się dostępnością i niezawodnością na najwyższym poziomie. Stocznia Remontowa Nauta jest doświadczonym partnerem, z wysokimi kwalifikacjami. Jestem również bardzo zadowolony z faktu, iż pierwotne zamiary współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową przekształciły się w rzeczywiste partnerstwo biznesowe, które już teraz przynosi wymierne korzyści dla zaangażowanych stron - stwierdził Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab odpowiedzialny za Polskę i kraje bałtyckie.
Nowa jednostka, zbudowana w większości w Gdyni, zastąpi obecny okręt zwiadu elektronicznego szwedzkiej marynarki - HSwMS Orion, należący do 1. Dywizjonu Okrętów Podwodnych i będącego w służbie od 1984 roku.
rel, PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak (podpisanie umowy), Marynarka Wojenna Szwecji (okręt Orion)