W poniedziałek, 24 kwietnia wieczorem, ze stoczni Crist wyruszył w próby morskie pierwszy budowany w Polsce prom z napędem hybrydowym - Elektra (symbol budowy P310).
Jest to prom dwustronny, "drogowy" - na krótką trasę (Parainen - Nauvo), przeznaczony dla fińskiego, państwowego armatora Suomen Lauttaliikenne Oy eksploatującego statki pod nazwą handlową FinFerries.
Załoga 98-metrowego promu ma liczyć jedynie trzy osoby, a statek o tonażu pojemnościowym brutto 1251 jednostek i nośności ok. 300 ton ma pomieścić do 372 pasażerów i maksymalnie 90 samochodów osobowych.
Statek ma być zasadniczo - podczas normalnej eksploatacji - zasilany z akumulatorów. Mają one być ładowane automatycznie podczas załadunku i rozładunku - do całkowitego naładowania wystarczyć ma jedynie siedem minut, a żywotność akumulatorów szacuje się na około 10 lat.
Gdy informowano o podpisanym 29 października 2015 roku kontrakcie na budowę promu - zapowiadano, że planowany czas jego realizacji wynosić ma 18 miesięcy.
Statek przedstawimy szerzej przy okazji publikacji informacji przekazaniu statku przez stocznię, które nastąpi najprawdopodobniej w I połowie maja.
Budowę kolejnych dwóch promów hybrydowych, także tzw. "symetrycznych" (dwustronnych), dla Londynu, rozpoczęto w ostatnich dniach w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku, a kolejny prom z napędem hybrydowym, dla Islandii, budowany jest w stoczni Crist.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.