Flota szczecińskiego armatora Unibaltic Sp. z o.o. ma być wzbogacona o kolejny zbiornikowiec. Według nie potwierdzonych jeszcze oficjalnie informacji wybrano dla niego imię Amuleth. Podobnie jak w przypadku pozostałych jednostek we flocie Unibaltic, najnowszy nabytek pochodzi również z rynku statków używanych, ale "metrykalnie" jest wyjątkowo młody - wprowadzony do eksploatacji zaledwie w zeszłym roku.
Jest to chemikaliowiec ze zbiornikami ze stali nierdzewnej znany dotąd pod nazwą Fortunate i należący do armatora tureckiego.
Statek przebywa w Szczecinie od 28 lutego i cumuje przy nab. Bułgarskim, gdzie przebiega przygotowanie jednostki do formalnego przejęcia i eksploatacji u nowego właściciela.
Eksploatacja statku, po oddaniu przez stocznię, rozpoczęła się mniej niż rok temu, jednak kadłub chemikaliowca i przynajmniej znacząca część jego wyposażenia, mają już dobrych kilka lat.
Jest to statek zamówiony pierwotnie już w 2002 roku. Położenie stępki miało miejsce we włoskiej stoczni w połowie roku następnego. Nie wiemy, kiedy nastąpiło pierwsze wodowanie chemikaliowca. Jego niewykończony kadłub musiał jednak stać kilka lat w wodzie sądząc po porośnięciu widocznym na zdjęciach z 2014 i 2015 roku. Stocznia nie dokończyła budowy i nie zdołała przekazać statku pierwotnemu zamawiającemu lub ten zrezygnował i nie odebrał jednostki. Stocznia, która popadła w kłopoty została w międzyczasie zamknięta.
Niedokończony statek, włoska stocznia sprzedała (lub uczynił to jej likwidator), za pośrednictwem brokera Nazmi Bayar, armatorowi Kaptanpasa Denizcilik Enerji. Ten zlecił dokończenie budowy statku tureckiej stoczni Hat-San Shipyard.
Prawie gotowy kadłub oraz, oddzielnie - nadbudówkę w sekcjach, umieszczono na pochylni Hat-San. Kadłub został wyciągnięty z wody na pochylnię na nadmuchiwanych, gumowych, cygarowatych poduszkach najprawdopodobniej w lutym 2015 roku.
Statek został w większości wykończony i doposażony na pochylni. Wodowano go, także na pneumatycznych "cygarach", pod koniec 2015 lub na samym początku 2016 roku. Przekazanie statku armatorowi nastąpiło w kwietniu 2016 r.
Statek był eksploatowany przez dotychczasowego armatora na Morzu Śródziemnym, w relacjach Wielka Brytania - Europa kontynentalna - Bałtyk i wzdłuż wybrzeży Afryki Zachodniej.
Amuleth dołączy we flocie Unibaltic do dwóch małych statków wielozadaniowych do przewozu ładunków suchych (Thopas, Thurkus) oraz do ośmiu zbiornikowców (Apatyth, Agath, Amaranth, Amazonith, Ametysth, Amonith, Aragonith, Azuryth). Unibaltic sprzedał niedawno jeden z najstarszych swoich chemikaliowców - Antracyth (pływa on obecnie pod nazwą Lynn S).
Piotr B. Stareńczak
Fot.: Henk Jungerius, armator, stocznia; Video: stocznia
Wciąganie kadłuba TBN Fortunate na cylindrycznych poduszkach powietrznych na pochylnię w stoczni Hat-San:
Wodowanie chemikaliowca Fortunate na poduszkach powietrznych w stoczni Hat-San:
Amuleth (exFortunate) - charakterystyka podstawowa:
typ statku - chemikaliowiec typu IMO II
nr IMO - 9778002
poprzedni armator - Kaptanpasa Denizcilik Enerji, Turcja
obecny armator - Unibaltic, Szczecin
stocznia - Cantieri Navali Termoli SpA - Termoli, Włochy (rozpoczęcie budowy, pierwsze wodowanie), stoczniowy nr budowy 173
stocznia - Hat-San Shipyard, Turcja (dokończenie budowy), nr budowy 09
rok budowy - 2016
wprowadzenie do eksploatacji - 22.04.2016
powtórne wodowanie - przełom 2015/2016
położenie stępki - 10.06.2003
pierwotne zamówienie - 08.11.2002
długość całkowita - 101,80 m
długość między pionami - 94,68 m (według innych źródeł - 95,30 m)
szerokość konstrukcyjna - 15,30 m
zanurzenie - 6,20 m (wg innych źródeł 6,50 m)
wysokość boczna - 8,20 m
nośność - 5459 t (według innych źródeł - 5500 t)
tonaż pojemnościowy brutto - 3706
tonaż pojemnościowy netto - 1589
liczba zbiorników ładunkowych - 12
pojemność zbiorników ładunkowych (98 % zapełnienia) - 5734 m³
pojemność zbiorników balastowych (segregated ballast) - 1896 m³
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 399 m³ (paliwo lekkie - 89 m³, paliwo ciężkie 310 m³)
pojemność zbiorników na wodę słodką - 67 m³
moc napędu głównego - 2640 kW (3589 KM) MCR
napęd główny - 1 silnik wysokoprężny napędzający, przez przekładnię redukcyjną, śrubę nastawną
silnik napędu głównego - 1 × MaK 8M25, 4-suwowy, rzędowy, 8-cylindrowy, 255 x 400 mm (średnica cylindra × skok)
prędkość maksymalna - 15,00 węzłów
prędkość eksploatacyjna - 12,50 węzła
zespoły prądotwórcze - 2 × 390 kW
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 300 kW (408 KM)
miejsc dla załogi - 18
kadłub podwójnoposzyciowy w rejonie przedziału ładunkowego
materiał konstrukcyjny kadłuba - stal gatunku A i AH36
materiał konstrukcyjny zbiorników ładunkowych - stal nierdzewna Duplex 2205
klasyfikacja - Registro Italiano Navale (R.I.N.A.)
notatacja klasy - C + Chemical tanker ESP; Oil tanker ESP - double hull - products AUT-PORT AUT-UMS GREEN STAR 3 INERTGAS-C INWATERSURVEY MLCDESIGN MON-SHAFT VCS unrestricted navigation
Natomiast statki "suche" mają nazwy zaczynające się na Th.
Wszystkie też mają nazwy wywodzące się od minerałów i kamieni szlachetnych. Czekamy teraz na Amberyth, Andaluzyth, Akwamarynth, Anhydryth, Amfibolith, Atakamith, Anglezyth itd.
Chciałbym prrzyjac się do Waszej kompani.
Brgds.
Cezary Korwin-Gronkowski
tel. +48 608 361 842
e-mail. [mail usunięty]
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.